Header Vietnam / Copyright © JTravel.nl

DAG 7 – WOENSDAG 11 SEPTEMBER 2013

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van de reisorganisatie:

Route dag 7 : Dong Hoi – Hué:
In de ochtend kunt u genieten van het strandhotel en aan het begin van de middag trekken we verder in zuidelijke richting naar Hué. Onderweg passeren we de vroegere grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam. U kunt een klein museum bezoeken en het monument bewonderen. Te voet steken we vervolgens de Hien Luong brug over, een bijzondere ervaring.

Overnachting: Festival Hotel – Hué. (Voor meer foto's van dit hotel, zie artikel foto's hotels Vietnam).

Vanochtend mogen we uitslapen. Daar is mijn geval niet veel van gekomen, want ik ben al om 06.30 uur wakker, er zal wel een automatische klok in mij zitten. Ik heb nog wel een tijdje in bed gelegen en na een uur wakker liggen, sta ik op. Het regent. De paraplu moet mee naar de ontbijtruimte. Het ontbijtbuffet is zeer uitgebreid. Ik heb heerlijk ontbeten en een pistolet voor de lunch meegenomen, omdat we hier zelf voor moeten zorgen.

Na het ontbijt loop ik terug naar mijn kamer om mijn fotocamera te halen, ik loop een rondje over het hotelcomplex. Ik wil wat foto's maken van het complex waar we verblijven en straks weer zullen vertrekken. Gelukkig is het weer helemaal opgeklaard. Het is een leuk complex direct aan het strand. Terug op mijn kamer lees ik wat op mijn tablet en ik maak een begin van mijn reisverslag van deze dag. Om 10.45 uur check ik bij de hotelreceptie. Er zitten al meer groepsleden klaar voor vertrek.

Om 11.15 uur vertrekken we naar Vinh Moc. Dit is buiten het programma om, maar daardoor niet minder interessant. In Vinh Moc zijn tunnels uit de Vietnamoorlog te vinden. Het eerste anderhalf uur rijden we over Highway nr. 1 en later rijden we over binnenwegen richting de kust om het tunnelcomplex van Vinh Moc te bereiken. We krijgen in de bus geschiedenisles over deze verschrikkelijke oorlog en voornamelijk over het begin er van. Eerst de bezetting in de Tweede Wereldoorlog door de Japanners, dan de Franse bezetting en daarna de Amerikanen o.l.v. de Amerikaanse presidenten John Kennedy en Lyndon Johnson.

Ik in een tunnel in Vinh Moc

Na de rit van anderhalf uur komen we aan in een bloedhitte bij Vinh Moc. We lopen achter een gids aan om een paar tunnelingangen te bekijken. Lopend naar het museum krijgen we al iets te zien van de tunnels en de omgeving. Hier zijn ook overblijfselen van de bommen die er door de Amerikanen gegooid zijn. We bekijken het museum met o.a. een plattegrond van Vinh Moc. Dan lopen we achter de gids aan om de tunnels met eigen ogen te zien. We zien o.a. de ingangen 3 en 5. Het is een uitgebreid complex. Onderweg zien we de kraters van de Amerikaanse bommen. In het tunnelstelsel zijn o.a. 17 kinderen geboren. De kraamkamer is in één van de tunnels te bekijken. We gaan bij ingang nummer 5 naar binnen door een stuk van het stelsel, nog met een steile trap naar beneden, het is bloedheet binnen en je moet hier niet claustrofobisch zijn, want het is er heel nauw. Enkele groepsleden gaan niet mee de tunnels in. Rechtop staan gaat bijna niet. Wij kunnen ons niet voorstellen dat hier jarenlang mensen hebben geleefd en gewoond. Bij ingang 3 komen we weer boven de grond. Buiten staat een doofstomme man die tijdens de oorlog heeft geholpen met het ter wereld brengen van de kinderen die in de tunnels geboren zijn. We lopen terug naar de ingang van het complex. Het is zeer indrukwekkend om te zien en nogmaals ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn geweest om zo onder de grond te moeten leven.

Om 13.00 uur rijden we weer maar dat is een heel klein stukje want we maken een stop bij een familie die hier peper verbouwd en wemogen van deze familie hun plantage bekijken. Naast de peper verbouwen ze ook bananen. We zijn in het verkeerde seizoen want er is niet veel van te zien, maar er gaat nog wel een tak rond als we weer in de bus zitten en Thuan heeft een zakje met zwarte peperkorrels bij zich.

Onderweg naar de DMZ lijn komen we langs de kant van de weg een man en een vrouw tegen, die druk bezig zijn met het oogsten van de rijst. We stoppen hier even voor het maken van foto’s. Ze hebben zelf ook grootse lol om ons westerlingen. (Voor foto's van de peperkorrels en de rijstoogst, zie foto's onderweg).

De DMZ lijn, de grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam

We rijden verder naar de DMZ lijn, de grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Op het monument zien we een grote vlag wapperen. Tegenover het monument is een museum dat we bezoeken. Het is een indrukwekkend museum met o.a. een foto van twee vrouwen die elkaar na hele lange tijd weer hebben gevonden, de één woonde in Zuid-Vietnam, de andere in Noord-Vietnam. In deze oorlog hebben om een getal te noemen 58.226 Amerikanen de dood gevonden. Na het bezoek aan het museum lopen we de brug over naar Zuid-Vietnam. De bus gaat over een andere brug naar de overkant. Het is een indrukwekkend stukje geschiedenis waar we lopen. Aan de overkant zien we locals die hier midden op straat rijst aan het drogen zijn. Grappig om te zien en zij hebben weer wat beleefd.

We gaan verder Zuid-Vietnam in. De volgende stop is een begraafplaats. Hier zijn nog heel veel graven te vinden waar onbekenden liggen begraven. Thuan heeft hier zijn verbrandingsritueel voor de doden. Hij verbrandt de kleding die hij eerder op de markt heeft gekocht. Het is een offer voor de doden. We lopen hier wat rond. Het maakt indruk.

Mijn kamer in Hotel Festival in Hué

Bij een koffietentje in Dong Que maken we stop. Ik drink een kopje thee en koop nog een bus pringles. Deze eet ik in de bus op. We zijn er nog niet. Het is nog 45 kilometer tot Hué en ik heb vandaag niet veel gegeten. We doen er nog één uur en vijftien minuten over om het Festival Hotel in Hué te bereiken. Van de stad zien we vandaag niet veel want het is al donker als we in het hotel aankomen. We krijgen een welkomstdrankje en de sleutels van onze kamers. De koffer is er ook al heel snel. Tot 19.00 uur hebben we de tijd om ons op te frissen, want dan zullen we naar het restaurant vertrekken voor het diner. We gaan naar restaurant Anh Binh. Hier eten we soep, knoflookgarnalen, tonijn, kip, rijst, noodles, groente en het toetje is een stuk banaan en een citrusvrucht die heel erg zuur is. Ik heb vanavond lekker gegeten. Om 21.00 uur zijn we terug in het hotel. Ik loop terug naar mijn kamer om mijn reisverslag te schrijven en ik nog even buurten bij één van de groepsleden, ik merkte dat zij een probleem heeft met de kamer. Dit wordt veroorzaakt door een lekkage aan haar koelkast. Ze zit op de technische dienst te wachten. Een ander groepslid heeft ook problemen, dit keer met een afvoer die niet doorloopt. Gelukkig is niet mijn kamer waar de problemen zijn. Terug op mijn kamer maak ik mijn reisverslag af en surf wat rond op internet. Morgen is het weer vroeg dag, de wekker voor morgenochtend is om 07.00 uur gezet.

Het weer: Half bewolkthalf bewolkt en ± 30° C

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Op dag 7 van mijn rondreis door Vietnam bezocht ik de indrukwekkende Vinh Moc Tunnels en stak ik de grens over via de DMZ lijn. Alles over de zevende dag van mijn reis door Vietnam lees je hier. Lees je mee? #vietnam #vinhmoctunnels #dmzlijn #reisverslag #jtravel #jtravelblog