Mijn 21-daagse groepsrondreis met Fox Verre Reizen naar Vietnam begon in de Vietnamese hoofdstad Hanoi. Op dag 7 bezocht ik de tunnels uit de Vietnamoorlog in Vinh Moc.
Inhoudsopgave
Ligging
Vinh Moc is een tunnelcomplex in Vietnam, strategisch gelegen aan de grens van Noord-Vietnam en Zuid-Vietnam.
Vinh Moc
Vinh Moc lag tijdens het starten van de Amerikaanse bombardementen in 1966 dusdanig onder vuur, dat het voor de bewoners onmogelijk was om bovengronds te leven.
Veel inwoners sloegen op de vlucht, maar er waren ook bewoners die zich in de rode klei in begonnen te graven. De bodem in en rondom het dorp bestaat uit natte klei zodat het makkelijk met de hand kon worden uitgegraven. Nadat de natte klei aan de lucht werd blootgesteld verhardde deze klei zodat de wanden goed stevig werden.
Deze tunnels werden verder uitgebreid en na achttien maanden met de hand graven, boden de tunnels onderdak aan de plaatselijke bevolking maar ook aan de Viet Cong.
Het gangenstelsel is bijna 3 kilometer lang en bestaat uit verschillende verdiepingen. De diepste verdieping is de algemene schuilkelder die via een primitieve glijbaan snel te bereiken is. Verder zijn er familiekamers (kleine ruimtes uitgehakt in de wanden van de tunnels), munitiedepots, een grote ruimte voor bijeenkomsten en recreatieve doeleinden, een toilet en er was zelfs een ziekenhuis waar in de kraamkamer zeventien baby’s geboren zijn.
De uitgegraven rode klei moest wel goed verborgen worden, zodat de Amerikanen dit niet vanuit de lucht zouden opmerken.
De Vietnamezen waren heel goed in het camoufleren en de Amerikanen waren heel goed in het niet kunnen vinden van tunnels en grotten en de plotseling ontstane bergen.
De dertien in- en uitgangen, waarvan er zeven uitkomen op het strand, bleven onopgemerkt.
Ook de voor de Vietnamese kust liggende US NAVY had geen succes met het bombarderen van deze constructies. Slechts éénmaal trof een granaat vanaf zee de tunnels en doorboorde het dak. De Vietnamezen verwijderden de granaat en maakten er een gratis ventilatieschacht van.
De tunnels maakten deel uit van de Ho Chi Minh Trail, een bevoorradingsroute van het noorden naar het zuiden. Dankzij deze tunnels kon 300 ton militair materieel naar het zuiden worden gesmokkeld. Via het voor de kust gelegen eilandje Con Co kon ook nog eens 11.500 ton materiaal het zuiden bereiken.
Het tunnelstelsel was van 1966 tot aan 1972 in gebruik. De tunnels waren zo goed gebouwd dat niemand uit het dorp om het leven kwam.
U ziet hier in wat voor ontberingen de Vietnamese bevolking moest overleven.
Er is 400 meter van het complex onder begeleiding van een gids te bezichtigen. De rondleiding duurt 50 minuten. Vanuit het bezoekerscentrum/museum gaat u met deze gids en met zaklantaarn een van de dertien ingangen binnen. U kunt in deze tunnels rechtop lopen, lange bezoekers zullen wel moeten bukken. De betimmerde muren gaan over in cacaokleurig lateriet. De gang komt langs kleine kamers waar de gezinnen woonden, sliepen en kinderen ter wereld kwamen. Het kleine museum ligt bij de ingang en geeft u achtergrondinformatie over de tunnels en de Vietnamoorlog. Dit door de dorpelingen gecreëerde wonder ligt er nog net zo bij als in 1972.
Een deel van de tunnels is gerestaureerd en opengesteld voor bezoekers als eerbetoon aan de moed en koppigheid van de dorpsbewoners.
Praktische informatie
Bereikbaarheid
Vietnam kent twee grote internationale luchthavens: Hanoi in het noorden en Ho Chi Minh in het zuiden. Beide luchthavens worden niet rechtstreeks vanuit Nederland aangevlogen.
Wilt u een vlucht naar Hanoi boeken, kijk dan op Skyscanner voor de mogelijkheden.
Meer lezen over reizen naar Vietnam
Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Vietnam? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden: