Header Vietnam / Copyright © JTravel.nl

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van de reisorganisatie:

Route dag 5 : Halong Bay – Tam Coc – Vinh:
Vandaag vroeg uit de veren want we hebben een drukke dag voor de boeg, we vertrekken in de richting van Vinh. Onderweg komen we langs Ninh Binh, waar we een schitterende boottocht naar de betoverende waterwereld van Tam Coc maken. De schoonheid van dit gebied is indrukwekkend. Het wordt ook wel 'Halong Bay on land' genoemd vanwege de uit een zee van rijstvelden oprijzende kalkbergen. Per sampan varen we dwars door dit adembenemende landschap langs de rijstvelden en steile rotswanden. Daarna vervolgen we onze weg naar Vinh, waar we in de avond aankomen.

Overnachting: Saigon Kim Lien Hotel – Vinh.

Vanochtend is het heel vroeg dat de wekker afloopt want we hebben een lange dag voor de boeg. De afstand valt wel mee, 420 km, maar de bus mag maar 70 km per uur rijden en in de 'bebouwde kom' slechts 40 km per uur. De wekker gaat zoals gezegd dit keer vroeg, het is nog maar 05.30 uur. Ik kleed me aan en zet de koffer buiten de deur want die moet om 06.00 uur buiten staan. Ik ontbijt en loop terug naar mijn kamer om mijn spullen te halen. Het ontbijt is oké, niets bijzonders. Om 06.45 uur is iedereen gereed en kan de bus vertrekken maar er zijn koffers in de gangen blijven staan en die moeten wel mee.

Om 06.57 uur rijden we dan daadwerkelijk. Direct na vertrek krijgen we al informatie over de export van Vietnam. Vietnam is na Thailand het tweede land voor de export van rijst en ook voor koffie (na Brazilië). Verder worden er veel cashewnoten en schoenen en kleding geëxporteerd naar het buitenland. Ook krijgen we uitleg over de Vietnamese taal. In deze taal zijn 29 letters in het alfabet. En 9 dubbele letters zoals de 'ng'. We leren wat woordjes die we de rest van de reis kunnen gebruiken: xin chao = hallo / halan = Holland / da = ja / cam on = bedankt / ban tangi = hoe heet je / khong = nee / toi ten la = mijn naam is.

Tijdens de lange busreis van Halong Bay naar onze eerste stop werk ik mijn administratie bij en ook werk ik aan mijn reisverslag. Moet me wel vermaken onderweg, want er is onderweg niet veel te zien en dit kost tijd en dat kan ik mooi in de bus tijdens deze saaie rit doen.

We maken een stop om onze benen te strekken. Terug in de bus krijgen we informatie over de bevolkingssamenstelling. Er zijn in Vietnam 54 etnische groepen. In totaal heeft de totale Vietnamese bevolking maar de beschikking over 100 achternamen. De naam Nguyen is een hele bekende. 6,8% van de bevolking is katholiek. We zien veel kerken onderweg, vandaar de vraag uit de groep over de religie. Veel dorpsbewoners zijn in 1954 vanuit het noorden geheel naar het zuiden vertrokken en hebben daar weer kerken gesticht.

Dan is het lunchtijd. We eten in Ninh Binh in restaurant Anh Dzung. We eten o.a. loempia's, kip curry, groente, rijst, kippensoep en geitenvlees. Het toetje is een banaan. Het heeft weer lekker gesmaakt.

In de grot bij Tam Coc

Na de lunch lopen we in de richting van het water. We gaan met de typische Vietnamese sampans het water van Tam Coc op. Per bootje kunnen er twee personen in. Ik zit met een andere alleenreizende vrouw in een bootje. Het is een schitterende omgeving. We varen over de rivier die door het karstgebergte kronkelt. In de sampan zit een vrouw aan de roeispanen die per voet worden gehanteerd. Het is schitterend hier. We genieten. Aan het einde van de heenreis gaan we een grot in en aan het eind daarvan gaan we terug en we gaan langs dezelfde weg terug naar het beginpunt van deze tocht. Onderweg begint het nog eventjes te regenen, ik trek i.v.m. camera nog wel mijn regenponcho aan. Weer aan land koop ik de foto's die onderweg gemaakt zijn.

Om 14.00 uur rijden we verder. We hebben nog een lange reis voor de boeg. Ik werk wat aan mijn reisverslag want het is opnieuw een saai deel. We vallen ook allemaal in slaap tijdens het naar buiten kijken want er is niets bijzonders te zien onderweg.

Om 15.45 uur hebben we een koffiebreak langs de kant van de weg. Ik drink een kop veel te sterke lipton thee, want ze hebben hier de gewoonte de thee te serveren met het theezakje er al in, het liefst heb ik gewoon een kop of glas heet water en dan doe ik mijn eigen zakje er wel in, dan is de sterkte zeker goed. We gaan weer verder. Er wordt uitleg gegeven over het schoolsysteem. Het is of 's ochtends van 7-12 uur school of van 13-18 uur school. Het onderwijs is gratis met uitzondering van de boeken en de uniformen. Er zijn twee soorten universiteiten: private en die van de regering. Die van de regering kost $ 200-500 per jaar, de private universiteit meer dan $ 500 per jaar. De grootste universiteiten zijn te vinden in Hanoi en Saigon. Na 5 jaar primary school, 4 jaar vervolgonderwijs en 3 jaar highschool is men 18 jaar en kan een beroepsopleiding worden gevolgd of men gaat naar de universiteit. De kinderen zitten vanaf hun 6e jaar op school. Om 16.15 uur hebben we weer een stop om de benen te strekken.

Mijn kamer in het Saigon Kim Lien Hotel in Vinh

De zon gaat daarna al vrij snel onder. In de bus hebben we happy hour met wodka en cola en borrelnoten en Nederlandstalige muziek. We kijken naar een aflevering van de Engelse serie Top Gear. Deze speelt zich Vietnam af. Heel grappig om dit te zien. Veel gelachen want er zit veel humor in. (Voor foto's van de zonsondergang, zie foto's onderweg).

Om 19.00 uur zijn we eindelijk bij ons hotel in Vinh. We krijgen een welkomstdrankje en onze sleutelkaart. Ik heb een kamer op de tweede etage. Het is een ruime kamer met een tweepersoonsbed. Om 19.45 uur worden we bij het zwembad verwacht voor het diner. Ik heb geen tijd om te douchen, er is alleen tijd om me op te frissen. De koffer laat heel lang op zich wachten waardoor ik nog minder tijd heb. Ik maak maar een handdoek nat om me op te frissen want ik voel me vies. Ook smeer ik me in met deet want we eten buiten en ik heb geen zin in muggenbeten. Mijn koffer wordt uiteindelijk om 19.40 uur gebracht. Lekker op tijd, dus niet.

Ik ga naar beneden om te eten. Het is gezellig. We eten soep, friet met zelfgemaakte mayonaise, salade. Het toetje is watermeloen. Om 21.30 uur ga ik naar mijn kamer om mijn reisverslag te schrijven. Het is een zeer lange dag geweest. Ik ga slapen.

Het weer: Licht bewolktlicht bewolkt en ± 30° C

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Op dag 5 van mijn rondreis door Vietnam maakte ik een mooie boottocht bij Tam Coc. Alles over de vijfde dag van mijn reis door Vietnam lees je hier. Lees je mee? #vietnam #tamcoc #boottocht #reisverslag #jtravel #jtravelblog