Kanchanaburi

Tijdens mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik op dag 4 Kanchanaburi, bekend om de Brug over de River Kwai/Bridge over the River Kwai en de geallieerde erebegraafplaatsen van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in Thailand.

Inhoudsopgave

Ligging

Kanchanaburi is de hoofdstad van de provincie Kanchanaburi en ligt 130 km ten westen van de Thaise hoofdstad Bangkok. Kanchanaburi ligt aan de samenvloeiing van de Khwae Yai en de Khwae Noi rivieren. Deze rivieren vormen samen de Mae Klong rivier.

Geschiedenis

De stad heeft door zijn strategische ligging ten opzichte van Birma een rumoerige geschiedenis.

Kanchanaburi is gesticht door Rama I, als verdedigingspost tegen buurland Birma. De Birmezen probeerden via ‘Die Pagoden Pas’ Thailand binnen te dringen. De ten noordwesten van Kanchanaburi gelegen pas was een populaire invasie route. Nu is deze grenspas een vaak gebruikte smokkelroute tussen Thailand en Myanmar.

Kanchanaburi is bekend geworden door de Bridge over the River Kwai die deel uitmaakte van de dodenspoorlijn, aangelegd in de Tweede Wereldoorlog door krijgsgevangenen.

Japanse strijdkrachten veroverden vanaf hun deelname aan de Tweede Wereldoorlog vanaf december 1941 in snel tempo het grootste deel van Zuidoost-Azië. Op zoek naar een kortere en veiligere aanvoerroute tussen Birma (nu Myanmar) en Siam (nu Thailand) besloten zij in 1942 krijgsgevangenen en burgers te gebruiken om een spoorlijn aan te leggen tussen Thanbyuzayat in het westen en Ban Pong in het oosten. De spoorlijn is 415 km lang. Twee ploegen, één gestationeerd in Siam, de andere in Birma, werkten vanaf deze eindpunten van de beide spoorlijnen naar elkaar toe en ontmoetten elkaar in oktober 1943 in Konkuita. De Birma-spoorlijn heeft door ziekte, ondervoeding, uitputting en mishandeling krijgsgevangenen en burgers het leven gekost. Geschat wordt dat 16.000 geallieerde krijgsgevangenen en 49.000 Aziatische dwangarbeiders en 100.000 burgers zijn omgekomen tijdens de constructie van spoorweg en brug. Voor elke kilometer spoor van de Birma-spoorlijn zijn 38 geallieerde krijgsgevangenen om het leven gekomen en velen van hen liggen op een van de oorlogsbegraafplaatsen in Kanchanaburi. De Birma-spoorlijn werd de Japanse ‘Dodenspoorlijn’ langs de oude Birmeze invasieroute.

De ‘Hellfire pass’ was een van de meest beruchte plekken langs de Birma-spoorlijn. De Hellfire Pass is een 1.200 meter lange en 5 meter brede passage door een berg die onder erbarmelijke omstandigheden door krijgsgevangenen en dwangarbeiders uitgehakt is tijdens de aanleg van de Birma-spoorlijn. Van de 1.000 Australische en Britse krijgsgevangen waren, nadat het werk aan de doorgang na drie maanden voltooid was, nog slechts 300 man in leven. ’s Nachts werd het werk verlicht door olie- en carbietlampen, vandaar de naam Hellfire pass. Bij de pas kunt u het kleine memorial museum bezichtigen.

Kanchanaburi heeft nu ongeveer 52.000 inwoners. In het gebied rond Kanchanaburi wordt veel suikerriet verbouw, hieraan dankt de stad de naam Suikerriethoofdstad van Thailand.

Bezienswaardigheden in Kanchanaburi

Kanchanburi is een must do tijdens uw reis door Thailand. Kanchanaburi is vooral bekend vanwege de ‘Bridge over the River Kwai’ en de Erawan Watervallen. Maar er is meer te doen in Kanchanaburi en omgeving? Hieronder staan een aantal bezienswaardigheden op een rijtje.

Bridge over the River Kwai

Drie kilometer vanaf het centrum van Kanchanaburi ligt de beroemde en beruchte ‘Bridge over the River Kwai’. Deze brug maakt deel uit van de Death Railway (‘dodenspoorlijn’). De brug is tijdens de Tweede Wereldoorlog meerdere keren door de geallieerden gebombardeerd, zoals op 13 februari 1945 door de Amerikaanse luchtmacht. De brug werd toen in zijn geheel vernietigd.

De Japanners brachten de zwarte ijzeren brug over vanuit Java/Indonesië. De brug is gebouwd met Nederlandse ijzeren brugdelen. Daarna is deze brug weer in elkaar gezet door de geallieerde krijgsgevangen onder supervisie van de Japanners.

Over de aanleg van deze spoorbrug (september 1942 – februari 1943) en het tragische lot van de krijgsgevangenen, die aan de brug werkten, heeft Pierre Boulle het later verfilmde boek ‘Bridge On the River Kwai’ geschreven.

De brug over de Kwai Yai (Khwae Yai), een zijrivier van de Mae Klong, wordt nog altijd gebruikt. Alleen de ronde delen van de ‘Bridge on the River Kwai’ zijn origineel, de rest is in 1945 gebombardeerd en opnieuw aangelegd. De rails werd later tot aan Nam Tok herbouwd. De twee middelste gebombardeerde brugdelen zijn vervangen door twee recht brugdelen die zich duidelijk onderscheiden van de originele Nederlandse delen.

Er gaat nog steeds dagelijks een paar treinen over de beroemde Brug over de River Kwai. Ook lopen er veel toeristen over de brug. Het is de geschiedenis van de Bridge over the River Kwai die het bijzonder maakt dat u over deze brug loopt.

In de omgeving wemelt het nu van de restaurants en winkeltjes.

De ‘Bridge on the River Kwai’ is bekend geworden door de gelijknamige film uit 1957 van David Lean. De houten brug in de film, die in Sri Lanka is opgenomen, is niet de stalen brug in Kanchanaburi.

'Bridge over the River Kwai' in Kanchanaburi

Thailand Birma Railway Centre

In het Thailand-Burma Railway Centre Museum wordt het verhaal verteld van de gruwelijkheden die zich vanaf 1941 in Thailand afspeelden. Het Thailand-Burma Railway Centre Museum wordt ook wel het Death Railway Museum genoemd. in 1941 beginnen de Japanners aan hun opmars om Zuidoost-Azië te veroveren. Er moest een bevoorradingsroute komen. Om dit te bewerkstelligen lieten de Japanners vanaf 1942 400 kilometer spoorlijn tussen Thailand en Birma (Myanmar) aanleggen. Dit is de Birma-spoorlijn. Deze dodenspoorlijn werd aangelegd door ruim 60.000 Britten, Australiërs, Aziaten én Nederlanders. Zij werden gebruikt als slaven en worden ook wel POW’s (Prisoners of war) genoemd. Tijdens de bouw zijn meer dan 100.000 mensen gestorven door het zware werk en door ondervoeding en mishandeling.

In het Thailand-Burma Railway Centre Museum wordt u meegenomen naar deze tijd en ziet u verschrikkelijke foto’s. Ook liggen er in het museum verschillende voorwerpen die eigendom waren van de gevangen. De beheerders van het Thailand Birma Railway Centre hebben zich tot doel gesteld om achtergrondinformatie over de begraafplaatsen van soldaten te verschaffen en verhalen van overlevenden te verzamelen. De tentoonstelling die door voormalige strijders en krijgsgevangenen is samengesteld is gewijd aan het verloop van de oorlog, aan de betekenis van de spoorlijn, de levensomstandigheden van de krijgsgevangenen en aan de periode na de oorlog.

Adres: Thailand-Burma Railway Centre Museum, 73 Th Jaokannum, Mueang Kanchanaburi District, Kanchanaburi, Thailand
Entree: 150 baht per persoon. Kinderen tussen 7-12 jaar 70 bath per persoon.
Openingstijden: dagelijks van 09.00-16.00 uur.
Website: Thailand-Burma Railway Centre Museum

Treinrit over de Birma-spoorlijn

Vanaf Kanchanaburi kunt u een rit met een boemeltreintje (enkel 3e klas) naar Ban Nam Tok maken, het huidige eindpunt van de beruchte Birma-spoorlijn. Onderweg passeert u de ‘Bridge on the River Kwai’. De tocht over de Birma-spoorlijn duurt ongeveer 2 uur. het is een prachtige route langs rijstvelden, bergen, bossen en rotspartijen. De rotsen zijn weggehakt om plaats te maken voor de trein. Soms gaat de trein zo dicht langs de rots dat u niet met uw hoofd naar buiten kunt hangen. De rails ligt een paar honderd meter tegen de rotsen aangeplakt. U kijkt aan de ene kant tegen de steile rotsen en bergen aan en aan de andere kant ziet u een diepe afgrond met water. De treinreis begint bij het Tha Kilen Station tot aan het station van Nam Tok. De rit is 77 kilometer lang en duurt ongeveer 2 uur.

Vertrekstation voor de treinrit in Kanchanaburi

Kanchanaburi War Cemetery, Chonk Kai War Cemetery en Don Rak War Cemetery

Bij het treinstation in het noorden van Kanchanaburi en langs de Kwai Noi liggen de geallieerde erebegraafplaatse Kanchanaburi War Cemetery, Chonk Kai War Cemetery en Don Rak War Cemetery. Op beide begraafplaatsen liggen ook veel Nederlandse soldaten begraven.

Het ‘Kachanaburi Allied War Cemetery’ ligt bij het station en wordt het meest bezocht en best onderhouden. De ‘Kachanaburi Allied War Cemetery’ is de grootste van de drie begraafplaatsen aan de Birma-Siam spoorweg en bevindt zich dichtbij de plek van het vroegere ‘Kanburi’ krijgsgevangenenkamp. Een gevangenkamp dat voor de meeste gevangenen als doorgangskamp fungeerde. De begraafplaats werd na de oorlog aangelegd door de Army Graves Service. Deze dienst begroef hier de stoffelijke resten van slachtoffers die oorspronkelijk elders in Thailand lagen begraven, op kampbegraafplaatsen of in graven langs het zuidelijke gedeelte van de spoorweg. Meer dan 5.000 oorlogsslachtoffers van het Gemenebest en bijna 1.800 Nederlandse oorlogsslachtoffers liggen hier begraven. Onder hen bevinden zich 300 mannen die in Nieke en Changaraya aan ziektes zijn overleden en zijn gecremeerd. Hun as werd hier bijgezet in twee graven en hun namen staan vermeld op panelen in een klein paviljoen op de begraafplaats. In het toegangsgebouw bevindt zich een plaquette met de namen van elf militairen van het Indiase leger die elders in Thailand begraven liggen. Hun graven konden niet onderhouden worden.

Het ‘Chung Kai Allied War Cemetery’ ligt aan de andere kant van de rivier de Kwai Noi. Hier heeft vroeger een krijgsgevangenkamp gestaan. Op de ‘Chung Kai Allied War Cemetery’ liggen ongeveer 1.750 krijgsgevangenen begraven. Op de meeste grafstenen staan namen en regimenten vermeld, maar sommige zijn naamloos. In de kampen op het platteland werden lichamen massaal gecremeerd zodat ze niet meer te identificeren waren.

Aan de hoofdstraat van Kanchanaburi vindt u de ‘Don Rak War Cemetery’. Op de ‘Don Rak War Cemetery’ liggen 6.982 geallieerde krijgsgevangenen begraven. Ook zij hebben de aanleg van de dodenspoorweg niet overleefd. De graven vindt u in een nette rij op een strak gazon met bloeiende struiken. Deze begraafplaats is na de oorlog aangelegd op een stuk land naast de Chinese begraafplaats en dient als laatste rustplaats voor de doden die tijdens de oorlog haastig waren begraven op provisorische begraafplaatsen langs de spoorlijn. Op veel van de identieke grafstenen staat de eenvoudige tekst: ‘Een man die voor zijn land is gestorven’. Op andere staan namen, data en regimenten vermeld en hieruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de overledenen nog geen 25 jaar oud was. Elk jaar wordt hier en ook bij de Hellfire Pass, op 25 april een herdenkingsdienst gehouden.

U kunt naar de erebegraafplaatsen lopen.

Oorlogsbegraafplaats in Kanchanaburi

JEATH oorlogsmuseum

Het JEATH oorlogsmuseum is een replica van een primitief bamboe-bivak waarin de krijgsgevangenen verbleven tijdens de aanleg. Eén van de barakken is nagebouwd. Hier verbleven de gevangenen. Het is een U-vormige barak gemaakt van bamboe, met een hoop gaten zodat wind en regen vrij spel hadden. Een kniehoog plateau waar de gevangenen op moest slapen, elke gevangene had 70 centimeter ruimte, niet meer.

JEATH staat voor de letters van de betrokken oorlogvoerende landen Japan, Engeland, Australië, Thailand en Nederland. In de lange bamboehutten worden foto’s tekeningen, kaarten, wapens en andere memorabilia uit de Tweede Wereldoorlog bewaard. Interessant zijn ook de verhalen van gevangenen die deze verschrikkelijke tijd hebben overleefd.

Het museum ligt op het terrein van een tempel.

Adres: Ban Tai, Mueang Kanchanaburi District, Kanchanaburi 71000, Thailand.
Entree: 50 baht per persoon.
Openingstijden: dagelijks van 08.30-16.30 uur.

Hellfire Pass

De Hellfire Pass laat duidelijk zien hoe zwaar het werk aan de dodenspoorlijn was. De Hellfire Pass is een 500 meter lange en 26 meter diepe doorgang. Deze doorgang werd in 1943 door de gevangenen in 12 weken uitgehakt. De omstandigheden waren onmenselijk en 700 van de 1000 arbeiders zijn hierbij overleden. U kunt over dit stuk van de spoorlijn lopen en de omgeving van jungle maakt het nog extra spookachtig. Er is ook een museum dat u moet bezoeken voor de nodige achtergrondinformatie. De Hellfire Pass ligt ongeveer 80 kilometer ten noorden van Kanchanaburi en is per bus te bereiken. Na de busrit moet u nog  minimaal veertig minuten lopen om bij de daadwerkelijke Hellfire Pass te komen.

Erawan watervallen

De Erawan watervallen staat bekend als de mooiste waterval van Thailand. De waterval heeft 7 lagen en is onderdeel van het Erawan National Park. Erawan National Park heeft een oppervlakte van 550 km². De watervallen liggen in een tropisch regenwoud. De totale lengte van de waterval is ongeveer 1500 meter. De Erawan watervallen zijn met de bus vanuit het centrum van Kanchanaburi bereikbaar. De Erawan waterval bestaat uit zeven trappen, waar een trail van 1,5 kilometer langs loopt. Wilt u de hele 1500 meter verkennen, dan bent u ongeveer 3 uur bezig. Een goede conditie is wel vereist. U kunt in de Erawan waterval  zwemmen.

Entree: 300 baht per persoon.

Ik raad u aan om tickets en tours voor een excursie in Kanchnaburi bij GetYourGuide aan te schaffen. Bij hen kunt u tot 24 uur voor het begin van uw activiteit gratis annuleren. U ontvangt het volledig al betaalde bedrag voor de ticket(s) en tour(s) terug.

Praktische informatie

Bereikbaarheid

Bangkok is vanuit Nederland bereikbaar met een directe vlucht van KLM en Eva Air. Een vlucht kost op het moment ongeveer € 600,– per persoon. In 11 uur vliegt u rechtstreeks van Amsterdam naar Bangkok. Andere vluchten hebben een tussenstop, dit kan op verschillende plekken zijn. Een ticket met een tussenstop kost op het moment vanaf € 400,–. Wilt u een vlucht naar Bangkok boeken, kijk dan op Skyscanner voor de mogelijkheden.

De gemakkelijkste manier om naar Kanchanaburi te reizen is via Bangkok. Kanchanaburi ligt op ongeveer 130 kilometer van de Thaise hoofdstad. vanuit Bangkok kunt u per trein of bus naar Kanchanaburi reizen.

Er zijn twee treindiensten die aan het begin van de ochtend en aan het begin van de avond vanaf Bangkok Noi (Thonburi) vertrekken. In ongeveer drie uur reist u van Bangkok naar het station Kanchanaburi. Dit station ligt dicht bij de accommodaties in het centrum van de stad. De trein rijdt verder naar het River Khwae Station. Dit station ligt naast de brug en de rivier. Ook hier liggen veel accommodaties.

In 3-4 uur reist u per bus vanuit Bangkok naar Kanchanaburi. Op 12Go.Asia kunt u tickets voor de bus kopen en de dienstregeling bekijken.

Om Kanchanaburi zelf te ontdekken kun t u ter plekke een fiets of scooter huren of met een taxi, tuk tuk of songthaew te reizen. Wilt u bijv. de Erawan watervallen en de Hellfire Pass bezoeken, raad ik u aan om gebruik te maken van openbare bussen, gedeelde minibussen of privévervoer.

Overnachten in Kanchanaburi

Ik maakte een 16-daagse groepsrondreis met De Jong Intra Vakanties naar Thailand. In Kanchanaburi overnachtte ik in het Pung Waan Yai Resort & Spa aan de River Kwai. De kamers zijn goed en ruim. Het ontbijt en diner zijn goed en uitgebreid. Nadeel van dit hotel is dat u voor veel dingen aangewezen bent op het resort, omdat het complex ver buiten Kanchanaburi ligt.

Verblijft u liever in een ander hotel dichter bij Kanchanaburi? Er zijn veel hotels in Kanchanaburi.

Mijn kamer in het Pung Waan Yai Resort & Spa in Kanchanaburi

Beste reistijd voor Kanchanaburi

De beste reistijd voor in Kanchanaburi is van januari t/m december, waarin de temperatuur hoog is en er nauwelijks neerslag valt. De hoogste gemiddelde temperatuur in Kanchanaburi is 39° C in april en de laagste is 31°C in november. Kanchanaburi heeft een tropisch savanneklimaat.

Meer lezen over reizen naar Thailand

Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Thailand? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden:

Bewaar op Pinterest

Eén van de meest indrukwekkende plaatsen die ik bezocht is Kanchanaburi. Een plek waar heel veel is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer over Kanchanaburi lees je in dit artikel. Lees je mee? #kanchanaburi #tweedewereldoorlog #warcemetry #bridgeovertheriverkwai #thailand #jtravel #jtravelblog Eén van de meest indrukwekkende plaatsen die ik bezocht is Kanchanaburi. Een plek waar heel veel is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer over Kanchanaburi lees je in dit artikel. Lees je mee? #kanchanaburi #tweedewereldoorlog #warcemetry #bridgeovertheriverkwai #thailand #jtravel #jtravelblog Eén van de meest indrukwekkende plaatsen die ik bezocht is Kanchanaburi. Een plek waar heel veel is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer over Kanchanaburi lees je in dit artikel. Lees je mee? #kanchanaburi #tweedewereldoorlog #warcemetry #bridgeovertheriverkwai #thailand #jtravel #jtravelblog
Eén van de meest indrukwekkende plaatsen die ik bezocht is Kanchanaburi. Een plek waar heel veel is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer over Kanchanaburi lees je in dit artikel. Lees je mee? #kanchanaburi #tweedewereldoorlog #warcemetry #bridgeovertheriverkwai #thailand #jtravel #jtravelblog Eén van de meest indrukwekkende plaatsen die ik bezocht is Kanchanaburi. Een plek waar heel veel is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer over Kanchanaburi lees je in dit artikel. Lees je mee? #kanchanaburi #tweedewereldoorlog #warcemetry #bridgeovertheriverkwai #thailand #jtravel #jtravelblog Eén van de meest indrukwekkende plaatsen die ik bezocht is Kanchanaburi. Een plek waar heel veel is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer over Kanchanaburi lees je in dit artikel. Lees je mee? #kanchanaburi #tweedewereldoorlog #warcemetry #bridgeovertheriverkwai #thailand #jtravel #jtravelblog

Over JTravel

Auteur foto

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Deel dit artikel

Steun JTravel

Bol AlgemeenBol Algemeen

 

Skyscanner



Bestel hier uw wandelgids via Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig en u steunt JTravel.nl

De Zwerver voor al uw reisgidsen en landkaarten

Boekenwereld.com

Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer. 

Vindt u mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat u kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites.Buy me a coffee

Handige links

voor het plannen van uw reis

Om u mijn reistips gratis te kunnen blijven geven, kunt u mij helpen. Ik werk samen met verschillende organisaties. Als u via één van de onderstaande links iets boekt of koopt, ontvang ik een klein percentage van uw aankoopbedrag. Ik kan deze website op deze manier in de lucht houden en de kosten die ik maak voor het maken van deze website dekken en u van de gratis informatie voorzien. Het boeken via één van deze links kost u niets extra’s. Het helpt mij om met dit kleine beetje geld u te voorzien van informatie. Voor ons beiden is het een win-win situatie: ik verwijs u door naar leuke en handige reisproducten en u helpt mij, JTravel, met uw aankoop. Bij voorbaat dank. Meer handige links vindt u in het artikel Links naar andere websites.

Deel dit artikel

Foto van Jaquelien

Jaquelien

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.
Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven