Logo van JTravel.nl
Search
Close this search box.

Reisverslag Thailand : dag 4 – vrijdag 2 september 2011

Dit is het reisverslag van dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand. Ik houd u dag voor dag op de hoogte van mijn belevenissen tijdens deze rondreis door Thailand.

Inhoudsopgave

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van De Jong Intra Vakanties

Route: Bangkok – Drijvende Markt – River Kwai
Omschrijving: U rijdt naar Damnoen Saduak en vaart naar de kleurrijkste en best bewaard gebleven drijvende markt van het land. In tientallen bootjes brengen trotse Thaise dames hier al varend hun koopwaar aan de man. U rijdt verder naar de plaats Kanchanaburi voor een bezoek aan de Erebegraafplaats. Na de lunch wandelt u over de beruchte ‘Bridge on the River Kwai’ en maakt u een onvergetelijke treinrit over de Birmaspoorlijn. Aansluitend gaat u naar het fraai aan de Kwai rivier gelegen Pung Waan Yai Resort & Spa, waar u 1 nacht verblijft.
Overnachting: Pung Waan Yai Resort & Spa – River Kwai. In het artikel Foto’s van de hotels in Thailand ziet u meer foto’s van het Pung Waan Yai Resort & Spa in River Kwai.

Ochtend

De vierde dag van deze rondreis begint om 06.00 uur met een wake up call. Ik heb opnieuw heerlijk geslapen. Ik kleed me aan en ik stop de laatste dingen in de koffer want om 06.45 uur moet de koffer buiten de deur op de gang staan. De koffer wordt door de bellboy van het hotel opgehaald. Bij de bus moet ik mijn koffer dan aanwijzen en dan zal Petje deze in de bus inladen. Het weer is niet geweldig, want het regent opnieuw.

Het ontbijt is weer voortreffelijk.

Na het ontbijt loop ik terug naar mijn kamer om mijn tanden te poetsen en mijn rugzak te halen. Om 07.20 uur check ik uit in het Narai Hotel in Bangkok.

Om 07.30 uur vertrekt de bus voor een tocht naar de Drijvende Markt Damnoen Saduak. Deze ligt ongeveer 80 kilometer ten zuidwesten van de Thaise hoofdstad. Het duurt wel even voor we Bangkok uit zijn, want het is druk in de stad.

Busrit naar de Drijvende Markt Damnoen Saduak

Onderweg krijgen we van Ping uitleg over de Thaise cultuur.

Handen & voeten

Volgens de Thai is het hoofd het voornaamste deel van het lichaam en de verblijfplaats van de ziel. Het is daarom een belediging het hoofd van een Thai aan te raken. U zult zien dat jongeren in het algemeen proberen het hoofd lager te houden dan ouderen en dat personeel probeert het hoofd niet boven dat van de gast uit te steken.
Voeten worden in Thailand als onedele lichaamsdelen beschouwd. Voorkom dat uw voeten of voetzolen naar iemand of een Boeddhabeeld wijzen en stap ook nooit over iemand heen. Evenals in China wordt geloofd dat in de verhoogde drempels van tempels en traditionele huizen geesten wonen en dat deze boos worden en ongeluk brengen als iemand op die drempel gaat staan.

De Wai

Bij de typisch Thaise groet, de Wai, drukt u de handpalmen richting kin tegen elkaar. De Thai schudt geen handen. Behalve dat men met de Wai groet, wordt met dit gebaar tevens respect en sympathie voor de ander getoond.

Ook kan men aan de manier waarop twee Thai elkaar begroeten hun onderlinge relatie afleiden. Des te hoger de een de handen houdt des te hoger staat de ander op de maatschappelijke ladder.

De Thai verwacht van de buitenlander geen Wai en u kunt dan ook het beste gewoon een hand geven.

De Thaise vlag

De drie kleuren van de Thaise vlag symboliseren de 3 steunpilaren van de samenleving:
– de rode kleur symboliseert het land en zijn bevolking;
– de witte kleur symboliseert het Boeddhisme;
– de blauwe kleur staat voor de monarchie die de bindende kracht vormt tussen het boeddhisme en de bevolking.

Vlag van Thailand

Eenmaal Bangkok uit zie je het landschap veranderen. Eerst zien we overal zoutvelden langs de weg en ook in de stalletjes aan de weg wordt zout in plastic zakjes/zakken verkocht. Later zien we de rijstvelden en de kokosplantages. Van de kokosplant en bananenplant wordt werkelijk alles gebruikt. De bladeren worden voor de garnering gebruikt of als inpakmiddel bij bepaalde gerechten.

Drijvende Markt Damnoen Saduak

We zijn bijna bij Damnoen Saduak, de Drijvende Markt. Met een paar snelle boten varen we van buiten de markt naar de markt zelf. Dit is erg spectaculair, de boot gaat ontzettend hard. De groep is verdeeld over drie boten. Ping noemde dit de ‘James Bond speedboot’. Na een kwartiertje varen, komen we aan bij de Damnoen Saduak Floating Market/Drijvende Markt.

Op de Damnoen Saduak Floating Market/Drijvende Markt liggen de bootjes met koopwaar in het water. Vanaf de kade of vanaf de bootjes die langs varen, kun je vooral etenswaren kopen. Aan de kade zijn de andere winkels met kleding, souvenirs en koffie. Er wordt vooral veel fruit verhandeld in alle soorten en smaken.

Een verkoopster op de Damnoen Saduak Floating Market

Er zijn zelfs smalle bootjes met een complete keuken aan boord. Vanaf de boot worden vanuit een gloeiend hete wok de lekkerste gerechten geserveerd.

We lopen verder om het hele gebeuren vanaf de talrijke bruggetjes te bekijken. Deze bruggetjes zijn speciaal voor de toeschouwers aangelegd. Verkopers leggen slangen om de hals van toeristen. Het is zo kleurrijk en apart en interessant.

We lopen rond, eten durf ik hier vanwege de hygiëne, niet te kopen. Wij zien langs het water dat de kommetjes met daarin het eten met rivier water afgewassen worden. Dit water wordt met een emmer uit de rivier gehaald. Er drijft in dat water van alles rond en het water is gemengd met de gassen van de bootjes die er elke dag door heen varen.

Wilt u ook de Damnoen Saduak Floating Market (Drijvende Markt) bezoeken, boek hier uw tour(s).

We hebben tot 10.30 uur de tijd om hier rond te lopen. Op een gegeven moment heb ik het wel gezien en ik ben niet de enige. We drinken voor vertrek nog een kop koffie.

Busrit van Damnoen Saduak Floating Market (Drijvende Markt) naar Kanchanaburi

De bus vertrekt in de richting van Kanchanaburi. In de bus naar Kanchanaburi krijgen we van Ping en Wouw uitleg over de vele fruitsoorten die in Thailand voorkomen. In de bus hangt een poster met de fruitsoorten. Ping en Wouw hebben op de markt een paar vruchten gekocht die wij kunnen proberen.

• De gueva lijkt heel veel op de golden delicious appel die wij in Nederland kennen maar hij smaakt totaal anders, veel droger.
  • De durian is in veel hotels verboden vanwege de sterke en vieze geur die deze vrucht afgeeft.
  • De ananas en watermeloen moeten worden gemeden als je diarree hebt. De Mangosteen die je met een stokje uit de schil moet lepelen.
  • De rambutan die smaakt naar de lychee maar aan de buitenkant er heel anders uitziet, veel hariger en we krijgen de minibanaan.

De liefhebbers kunnen de vruchten proeven. Voor zichzelf hebben ze ook de longan gekocht maar deze is niet oké. De vruchten smaken erg lekker.

Kanchanaburi

Dan komen we aan in Kanchanaburi. We brengen een bezoek aan de erebegraafplaats waar veel krijgsgevangen begraven liggen die overleden zijn bij de aanleg van de Birma Spoorlijn tijdens de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Vanwege de aanhoudende regenval mogen we niet op de erebegraafplaats komen, alleen bij de ingang kunnen we over de begraafplaats kijken. Het terrein is afgezet voor bezoekers. Het gras wordt anders platgetreden en beschadigd vanwege de soppige ondergrond. Vanaf de zijkant ziet het er indrukwekkend uit, zeker als je de borden in het aangrenzende gebouwtje leest. Hier staat uitgelegd wat hier tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd, zelfs in het Nederlands. Achterin is een sector waar Nederlandse gesneuvelden begraven liggen.

Oorlogsbegraafplaats in Kanchanaburi

We lunchen in het restaurant naast de beruchte ‘Bridge on the River Kwai’, een op vlotten gelegen restaurant. De lunch smaakt weer aroi aroi. We hebben een schitterend uitzicht over de brug waar een vreselijke geschiedenis achter schuil gaat. Het is niet de brug uit de film ‘Bridge on the River Kwai’. Deze film is niet in Kanchanaburi opgenomen. Dit is de echte, beruchte brug.

Na de lunch wandelden we over de brug die zoveel mensenlevens heeft gekost. Het is indrukwekkend om hier te lopen en de rivier over te steken. Met een deel van de groep lopen we de hele brug over tot het eind en vervolgens terug.

Bridge over the Rivier Kwai in Kanchanaburi

Eenmaal weer terug aan de goede kant van de rivier koop ik bij een straatverkoper een boek in het Nederlands over de geschiedenis van Kanchanaburi en de aanleg van de brug en spoorlijn.

Wilt u Kanchanaburi ook bezoeken, boek hier uw tour(s).

Treinrit over de Dodenspoorlijn

Het is 14.45 uur als we verder trekken. We moeten een uur rijden om de trein over de Dodenspoorlijn van 16.00 uur halen. Zijn we te laat, dan kunnen we geen treinrit over de Dodenspoorlijn maken. We zijn gelukkig op tijd. Op het stationnetje van Wang Pho genieten we van het uitzicht. Als er een ring om één van de palen zit, is het spoor vrij. Als er geen ring is, is er ergens nog een trein onderweg met die ring en zal de trein op dat station niet verder kunnen. Het is een enkelbaans spoorlijntje.

Van Wouw krijgen we het tickets voor het plakboek. Het is wachten tot het boemeltje komt. We zien de trein in de verte aankomen.

Trein bij de Dodenspoorlijn in Kanchanaburi

We rijden vijf haltes mee. We moeten ook allemaal, vanwege het mooie uitzicht na het tweede station, aan de rechterkant zitten. Als je links blijft zitten, zie je alleen maar kalkrotsen. In de trein zitten we dan ook allemaal aan de rechterkant.

Ook de lokale bevolking zit in deze trein. Het is een gewone trein met een eigen dienstregeling.

Door een medewerkster van de spoorwegen wordt er een foto gemaakt die later geplastificeerd is en die je samen met een treinticket voor 100 bath kunt kopen. Het is geen geweldige foto maar het is een leuk aandenken aan deze rit over de spoorlijn met zoveel geschiedenis. De conducteur komt langs voor het knippen van de tickets.

Deze rit hebben we gemaakt om de sfeer van deze authentieke boemeltrein over deze spoorweg te proeven. De banken zijn van hout en de trein gaat knarsend over de rails. Deze rails liggen verankerd in de rotsen, die door krijgsgevangenen zijn uitgehakt. De trein beschikt over ARKO (alle ramen kunnen open) maar je hoofd buiten boord steken is wel een risico. We gingen zo dicht langs de begroeiing dat de takken naar binnen zwiepten met het achterlaten van veel blad.

Na vijf stations stappen we uit op station Thakilen. De rit heeft ongeveer 35 minuten geduurd en was 18 kilometer lang. Het is een enerverende treinrit met een mooi uitzicht.

Busrit naar het Pung Waan Resort & Spa in River Kwai

Om 16.45 uur zitten we weer in de bus en rijden we voor één nacht naar hotel Pung Waan Resort & Spa in River Kwai.

Tijdens de rit naar het hotel gaan we de namen oefenen. Ping en Wouw zijn bezig deze namen op de groepsfoto te schrijven en voor ons is het ook wel handig dat we weten met wie we van doen hebben, al is het al alleen maar de voornaam.

In de bus wordt verder uitgelegd dat ook in dit hotel er weer drinking water buiten de koelkast in de kamers staat, maar dat we de lege flessen niet mogen weggooien vanwege statiegeld, anders wordt het morgenochtend vroeg betalen.

Pung Waan Resort & Spa in River Kwai

Bij aankomst in het Pung Waan Yai Resort & Spa worden we verwelkomd met een welkomstdrankje. De kamersleutels worden uitgedeeld. Ik heb een kamer op de 3e etage. Ik heb een ruime kamer en opnieuw een tweepersoonskamer voor alleengebruik.

Mijn kamer in Pung Waan Resort & Spa in River Kwai

Ik loop, als mijn koffer door de bellboy is gebracht, een rondje over het hotelterrein. Het is een leuk hotel aan de rivier. Nadeel is dat je voor veel dingen aangewezen bent op het resort. Dit omdat het complex ver buiten de stad ligt.

Terug op mijn kamer douche ik me en begin ik met het schrijven van het reisverslag van deze dag. De facultatieve excursie die in het programma genoemd wordt, gaat niet door. Ping is daar heel eerlijk in dat dit niet de moeite van het geld waard is.

Diner

We dineren in het hotel. De tafels zijn gedekt op een ponton in de rivier. Het eten is opnieuw aroi aroi. Ook dit keer is het eten weer in buffetvorm, maar er is niet zoveel keuze als we in Bangkok hebben gehad. Dit keer is er ook tomatensoep en een heerlijke fruitsalade, witte en gele rijst (hierin zit ananas) en frieten met satésaus.

Om 21.30 uur loop ik naar mijn kamer om mijn reisverslag af te maken. En dan is het weer lekker slapen.

Het weer

Bewolktbewolkt / later Half bewolktzon en ± 30° C

Kaart

Meer lezen over reizen naar Thailand

Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Thailand? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden:

Bewaar op Pinterest

Op dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog
Op dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog <Op dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 4 van mijn 16-daagse groepsrondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog

Over JTravel

Author picture

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Deel dit artikel

Handige links

voor het plannen van uw reis

Om u mijn reistips gratis te kunnen blijven geven, kunt u mij helpen. Ik werk samen met verschillende organisaties. Als u via één van de onderstaande links iets boekt of koopt, ontvang ik een klein percentage van uw aankoopbedrag. Ik kan deze website op deze manier in de lucht houden en de kosten die ik maak voor het maken van deze website dekken en u van de gratis informatie voorzien. Het boeken via één van deze links kost u niets extra’s. Het helpt mij om met dit kleine beetje geld u te voorzien van informatie. Voor ons beiden is het een win-win situatie: ik verwijs u door naar leuke en handige reisproducten en u helpt mij, JTravel, met uw aankoop. Bij voorbaat dank. Meer handige links vindt u in het artikel Links naar andere websites.

Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer.

Vindt u mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat u kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites. Buy me a coffee

Deel dit artikel

Jaquelien

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *