Header Thailand / Copyright © JTravel.nl

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van de reisorganisatie:

Route dag 4 : Bangkok - Drijvende Markt - River Kwai (ca. 280 km)
U rijdt naar Damnoen Saduak en vaart naar de kleurrijkste en best bewaard gebleven drijvende markt van het land. In tientallen bootjes brengen trotse Thaise dames hier al varend hun koopwaar aan de man. U rijdt verder naar de plaats Kanchanaburi voor een bezoek aan de Erebegraafplaats. Na de lunch wandelt u over de beruchte ‘Bridge on the River Kwai’ en maakt u een onvergetelijke treinrit over de Birmaspoorlijn. Aansluitend gaat u naar het fraai aan de Kwai rivier gelegen Pung Waan Yai Resort & Spa, waar u 1 nacht verblijft.

Overnachting: Pung Waan Yai Resort & Spa – River Kwai. (Voor meer foto's van dit hotel, zie artikel foto's hotels Thailand).



De vierde dag van deze rondreis begint om 06.00 uur met een wake up call. Ik heb opnieuw heerlijk geslapen. Ik kleed me aan en ik stop de laatste dingen in de koffer want om 06.45 uur moet de koffer buiten de deur op de gang staan. De koffer wordt door de bellboy van het hotel opgehaald. Bij de bus moet ik mijn koffer dan aanwijzen en dan zal Petje deze in de bus inladen. Het weer is niet geweldig, want het regent opnieuw. Het ontbijt is weer voortreffelijk. Na het ontbijt loop ik terug naar mijn kamer om mijn tanden te poetsen en mijn rugzak te halen. Om 07.20 uur check ik uit in het Narai Hotel in Bangkok. Om 07.30 uur vertrekt de bus voor een tocht naar de Drijvende Markt Damnoen Saduak. Deze ligt ongeveer 80 kilometer ten zuidwesten van de Thaise hoofdstad. Het duurt wel even voor we Bangkok uit zijn, want het is druk in de stad.

 

Onderweg krijgen we van Ping uitleg over de Thaise cultuur:

Handen & voeten:
Volgens de Thai is het hoofd het voornaamste deel van het lichaam en de verblijfplaats van de ziel. Het is daarom een belediging het hoofd van een Thai aan te raken. U zult zien dat jongeren in het algemeen proberen het hoofd lager te houden dan ouderen en dat personeel probeert het hoofd niet boven dat van de gast uit te steken. Voeten worden in Thailand als onedele lichaamsdelen beschouwd. Voorkom dat uw voeten of voetzolen naar iemand of een Boeddhabeeld wijzen en stap ook nooit over iemand heen. Evenals in China wordt geloofd dat in de verhoogde drempels van tempels en traditionele huizen geesten wonen en dat deze boos worden en ongeluk brengen als iemand op die drempel gaat staan.

De Wai:
Bij de typisch Thaise groet, de Wai, drukt men de handpalmen richting kin tegen elkaar. De Thai schudt geen handen. Behalve dat men met de Wai groet, wordt met dit gebaar tevens respect en sympathie voor de ander getoond. Ook kan men aan de manier waarop twee Thai elkaar begroeten hun onderlinge relatie afleiden. Des te hoger de een de handen houdt des te hoger staat de ander op de maatschappelijke ladder. De Thai verwacht van de buitenlander geen Wai en u kunt dan ook het beste gewoon een hand geven.

 

Ook krijgen we uitleg over de betekenis van de kleuren van de Thaise vlag.

Thaise vlag

De Thaise vlag:
De drie kleuren van de Thaise vlag symboliseren de 3 steunpilaren van de samenleving:
- de rode kleur symboliseert het land en zijn bevolking;
- de witte kleur symboliseert het Boeddhisme;
- de blauwe kleur staat voor de monarchie die de bindende kracht vormt tussen het boeddhisme en de bevolking.

 

Een verkoopster op de Damnoen Saduak Floating Market

Eenmaal Bangkok uit zie je het landschap veranderen. Eerst zien we overal zoutvelden langs de weg en ook in de stalletjes aan de weg wordt zout in plastic zakjes/zakken verkocht. Later zien we de rijstvelden en de kokosplantages. Van de kokosplant en bananenplant wordt werkelijk alles gebruikt. De bladeren worden voor de garnering gebruikt of als inpakmiddel bij bepaalde gerechten. We zijn bijna bij de Drijvende Markt Damnoen Saduak. Met een paar snelle boten varen we van buiten de markt naar de markt zelf. Dit is erg spectaculair, de boot gaat ontzettend hard. De groep is verdeeld over drie boten. Ping noemde dit de 'James Bond speedboot'. Na een kwartiertje varen, komen we aan bij de Damnoen Saduak Floating Market. Dit is heel apart want de bootjes met koopwaar liggen in het water en vanaf de kant of vanaf bootjes die langs varen, kun je veelal etenswaren kopen. Aan de kade zijn de andere winkels met kleding, souvenirs en koffie. Er wordt vooral veel fruit verhandeld in alle soorten en smaken. Er zijn zelfs smalle bootjes met een complete keuken aan boord, waar vanuit een gloeiend hete wok de lekkerste gerechten geserveerd worden. We lopen verder om het hele gebeuren vanaf de talrijke bruggetjes te bekijken. Deze bruggetjes zijn speciaal voor de toeschouwers aangelegd. Verkopers leggen slangen om de hals van toeristen. Het is zo kleurrijk en apart en interessant. We lopen rond, eten durf ik hier vanwege de hygiëne, niet te kopen. Wij zien langs het water dat de kommetjes met daarin het eten met rivier water afgewassen worden. Dit water wordt met een emmer uit de rivier gehaald. Er drijft in dat water van alles rond en het water is gemengd met de gassen van de bootjes die er elke dag door heen varen. We hebben tot 10.30 uur de tijd om hier rond te lopen. Op een gegeven moment heb ik het wel gezien en ik ben niet de enige. We drinken voor vertrek nog een kop koffie.

De bus vertrekt netjes op tijd in de richting van Kanchanaburi. In de bus naar Kanchanaburi krijgen we van Ping en Wouw uitleg over de vele fruitsoorten die in Thailand voorkomen. Er hangt voorin de bus een poster met de fruitsoorten. Ping en Wouw hebben op de markt een paar vruchten gekocht die wij kunnen proberen. De gueva lijkt heel veel op de golden delicious appel die wij in Nederland kennen maar hij smaakt totaal anders, veel droger. De durian is in veel hotels verboden vanwege de sterke en vieze geur die deze vrucht afgeeft. De ananas en watermeloen moeten worden gemeden als je diarree hebt. We krijgen drie vruchten te proeven, de Mangosteen die je met een stokje uit de schil moet lepelen, de rambutan die smaakt naar de lychee maar aan de buitenkant er heel anders uitziet, veel hariger en we krijgen de minibanaan. Voor zichzelf hebben ze ook de longan gekocht maar die smaakt niet geweldig vindt Wouw want als ze goed zijn geweest, konden we die ook nog proeven. De vruchten smaken erg lekker.

Dan komen we aan in Kanchanaburi. We brengen een bezoek aan de erebegraafplaats waar veel krijgsgevangen begraven liggen die overleden zijn bij de aanleg van de Birma Spoorlijn tijdens de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog. Vanwege de aanhoudende regenval mogen we niet op de erebegraafplaats komen. We mogen tot de ingang komen. Deze is afgezet voor bezoekers. Het gras wordt anders platgetreden en beschadigd vanwege de soppige ondergrond. Maar vanaf de zijkant ziet het er indrukwekkend uit, zeker als je de borden in het aangrenzende gebouwtje leest. Hier staat uitgelegd wat hier tijdens de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. Het wordt ook in het Nederlands uitgelegd. Achterin is een sector waar Nederlandse gesneuvelden begraven liggen.

We gaan met de bus Kanchanaburi in. We lunchen in het naast de beruchte 'Bridge on the River Kwai' op vlotten gelegen restaurant. De lunch smaakt weer aroi aroi. We hebben een schitterend uitzicht over deze brug waar een vreselijke geschiedenis achter schuil gaat. Het is niet de brug uit de film 'Bridge on the River Kwai' want die film is niet in Kanchanaburi opgenomen, maar dit is de echte brug. Na de lunch wandelden we over de brug die zoveel mensenlevens heeft gekost. Het is indrukwekkend om hier te lopen en de rivier over te steken. Met een deel van de groep lopen we de hele brug over tot het eind en vervolgens terug. Eenmaal weer terug aan de goede kant van de rivier koop ik bij een straatverkoper een boek over de geschiedenis (in het Nederlands) over Kanchanaburi en de aanleg van de brug en spoorlijn.

    Oorlogsbegraafplaats in Kanchanaburi      Bridge over the Rivier Kwai in Kanchanaburi     

Trein bij de Dodenspoorlijn in Kanchanaburi

Het is 14.45 uur als we verder trekken. We hebben nog een uur rijden voor de boeg en we moeten de trein van 16.00 uur halen. Anders kunnen we geen treinrit over de Dodenspoorlijn maken. We zijn gelukkig op tijd. We kunnen op het stationnetje van Wang Pho nog even genieten van het uitzicht. We krijgen te horen dat als er een ring om een van de palen zit het spoor vrij is. Als er geen ring is, is er ergens nog een trein onderweg met die ring en zal de trein op dat station niet verder kunnen. Het is een enkelbaans spoorlijntje. Van Wouw krijgen we het tickets voor het plakboek. Het is wachten tot het boemeltje komt. We zien de trein al in de verte aankomen. We rijden vijf haltes mee. We moeten ook allemaal, vanwege het mooie uitzicht na het tweede station die we aan doen, aan de rechterkant zitten. Als je links blijft zitten zie je alleen maar kalkrotsen. In de trein zitten we dan ook allemaal aan de rechterkant. Ook de lokale bevolking zit in deze trein. Het is een gewone trein met een eigen dienstregeling. Door een medewerkster van de spoorwegen wordt er een foto gemaakt die later geplastificeerd is en die je samen met een treinticket voor 100 bath kunt kopen. Het is geen geweldige foto maar het is een leuk aandenken aan deze rit over de spoorlijn met zoveel geschiedenis. De conducteur komt langs voor het knippen van de tickets. We hebben meegereden om de sfeer van deze authentieke boemeltrein over deze spoorweg te proeven. De banken zijn van hout en de trein gaat knarsend over de rails. Deze rails liggen verankerd in de rotsen, die door krijgsgevangenen zijn uitgehakt. De trein beschikt over ARKO (alle ramen kunnen open) maar je hoofd buiten boord steken is wel een risico. We gingen zo dicht langs de begroeiing dat de takken naar binnen zwiepten met het achterlaten van veel blad. Na vijf stations stappen we uit op station Thakilen. De rit heeft ongeveer 35 minuten geduurd en was 18 kilometer lang. Het is een enerverende treinrit met een mooi uitzicht.

Mijn kamer in Pung Waan Resort & Spa in River Kwai

Om 16.45 uur zitten we weer in de bus en rijden we voor één nacht naar hotel Pung Waan Resort & Spa in River Kwai. Tijdens de rit naar het hotel gaan we de namen oefenen. Ping en Wouw zijn bezig deze namen op de groepsfoto te schrijven en voor ons is het ook wel handig dat we weten met wie we van doen hebben, al is het al alleen maar de voornaam. In de bus wordt verder uitgelegd dat ook in dit hotel er weer drinking water buiten de koelkast in de kamers staat, maar dat we de lege flessen niet mogen weggooien vanwege statiegeld, anders wordt het morgenochtend vroeg betalen.

Ook nu weer worden we bij aankomst in het resort verwelkomd met een welkomstdrankje. De kamersleutels worden uitgedeeld. Ik heb een kamer op de 3e etage. Ik heb een ruime kamer en opnieuw een tweepersoonskamer voor alleengebruik. Ik loop, als mijn koffer door de bellboy is gebracht, een rondje over het hotelterrein.

Het is een leuk hotel aan de rivier, maar je bent voor veel dingen wel aangewezen op het resort omdat deze ver buiten de stad ligt. Terug op mijn kamer douche ik me en begin ik met het schrijven van het reisverslag van deze dag. De facultatieve excursie die in het programma genoemd wordt, gaat niet door. Ping is daar heel eerlijk in dat dit niet de moeite van het geld waard is.

We dineren in het hotel. De tafels zijn gedekt op een ponton in de rivier. Het eten is opnieuw aroi aroi. Ook dit keer is het eten weer in buffetvorm, maar er is niet zoveel keuze als we in Bangkok hebben gehad. Dit keer is er ook tomatensoep en een heerlijke fruitsalade, witte en gele rijst (hierin zit ananas) en frieten met satésaus. Om 21.30 uur loop ik naar mijn kamer om mijn reisverslag af te maken. En dan is het weer lekker slapen.

Het weer: Bewolktbewolkt en later toch nog Half bewolkten ± 30° C


 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest


Op dag 4 van mijn rondreis door Thailand bezocht ik de drijvende markt en het indrukwekkende Kanchanaburi. Alles over de vierde dag van mijn reis door Thailand lees je hier. Lees je mee? #Thailand #drijvendemarkt #kanchanaburi #reisverslag #jtravel #jtravelblog

 

Deel dit artikel

Reacties mogelijk gemaakt door CComment