Ik neem regelmatig deel aan instawalks. Deze instameet gaat naar het Groot Handelsgebouw in Rotterdam, het gebouw naast het Centraal Station.
Inhoudsopgave
Groot Handelsgebouw in Rotterdam
Het Groot Handelsgebouw in Rotterdam is een Rijksmonument in het centrum van Rotterdam, aan het Stationsplein naast het Centraal Station van Rotterdam. Het gebouw is ontworpen door de architecten Hugh Maaskant en Ir. Willlem van Tijen. Bij de opening in 1953 was het Groot Handelsgebouw het grootste gebouw van Nederland.
Het Groot Handelsgebouw is een icoon van de wederopbouw in Nederland. Het Groot Handelsgebouw is het grootste bedrijfsverzamelgebouw van Nederland. Het is een gebouw met een open karakter. Het is door zijn krachtige architectuur van buiten een imposant gebouw. Het gebouw is uitgevoerd in een zakelijke repeterend gebruik van slechts glas en beton met een klassieke architectonische detaillering en geleding van gevels.
Het enorme bouwblok van 220 bij 84 meter is het grootste handelsgebouw van Nederland. In het gebouw loopt 1,5 kilometer weg over drie niveaus. Het dakpaviljoen huisvestte vroeger bioscoop Kriterion. Nu is het dak nu in gebruik als terras van Grandcafé Engels. In het gebouw bevinden zich kantoren en winkels.
Ligging
Het Groot Handelsgebouw staat midden in Central District. Dit is het dynamische zakencentrum van Rotterdam. Het Centraal Station is het middelpunt van deze strategische locatie.
Geschiedenis
Begin jaren vijftig van de vorige eeuw werd dit gebouw als één van de eerste gebouwen na de bombardementen op Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog herbouwd. Op 14 mei 1940 werd de hele binnenstad van Rotterdam plat gebombardeerd door de Duitsers. Veel bedrijfsruimte (388.000 m2) ging door die bombardementen verloren. Maar tijdens de oorlog zijn er al plannen voor een bedrijfsverzamelgebouw. Het idee voor het bedrijfsverzamelgebouw komt van groothandelaar Frits Pot. Hij maakt in de hongerwinter van 1944 al een ontwerp en die bespreekt hij in mei 1945 bij de Kamer van Koophandel. Het ontwerp voor het gebouw kwam van architect Hugh Maaskant. Hij was geïnspireerd door het grootste bedrijfsverzamelgebouw ter wereld, The Merchandise Market in Chicago. Hij wilde ook een gebouw dat speciaal gericht was op groothandelaren, een imposante architectuur, een eigen vervoerssysteem. De voorzitter van de Kamer van Koophandel, K.P. van der Mandele, was bang dat de handelaren uit Rotterdam zouden vertrekken om zich bijvoorbeeld in Amsterdam te vestigen. Hij was een groot voorstander van een nieuw bedrijfsverzamelgebouw.
De stad werd herbouwd. Er verrees een moderne, nieuwe stad. Het Groot Handelsgebouw werd een vernieuwend project voor die tijd. Het werd een zeer groot opgezet gebouw dat niet alleen plaats bood aan vele bedrijven, maar ook een autoroute door het pand bevatte, om producten door het hele gebouw te kunnen vervoeren.
In 1951, nog tijdens de bouwfase, vestigden zich de eerste bedrijven in het gebouw, waaronder Café Engels, met een grand café-restaurant, congres-, party- en zalencentrum. Het Groot Handelsgebouw werd op 3 juni 1953 door Koningin Juliana geopend. In 1961 werd een dakopbouw opgeleverd. Hierin was bioscoop Kriterion gevestigd. Het scherm bevond zich aan de zijde Stationsplein. Voor het begin van de voorstelling en tijdens de pauze werd het scherm opgehaald, zo kregen de bezoekers via een grote glazen wand uitzicht over de stad in opbouw. De bioscoop is nu gesloten. De zaal is wel behouden gebleven. Deze zaal staat nu bekend als het Auditorium Kriterion.
Voor Nederlandse begrippen is het Groot Handelsgebouw ontzettend groot. Het gebouw is 220 bij 85 meter en heeft een hoogte van 43 meter. De grootte is vandaag de dag nog steeds indrukwekkend. De grootsheid van het Groot Handelsgebouw demonstreert de nieuwe verhoudingen van de stad. Het Groot Handelsgebouw is een icoon van de wederopbouw in Nederland. Sinds 1991 is het Groot Handelsgebouw een Rijksmonument. In 2005 is het pand geheel gerenoveerd en aangepast aan de huidige wensen en behoeften, waarbij zoveel mogelijk originele details en kleuren zijn terug gehaald. Het Groot Handelsgebouw is een vestigingsplek voor ondernemers uit binnen- en buitenland.
Gebouw
Het Groot Handelsgebouw is een rechthoekig blok met afgeronde hoeken. Het gebouw voegt zich met een knik in het bouwperceel tussen het Stationsplein, de doorgaande verkeersweg de Weena en de spoorlijn. De ontwikkeling van het gebouw in Rotterdam kwam tot stand door teamwork van de grossiers uit de binnenstad, de Kamer van Koophandel, de rijksoverheid en de architect Hugh Maaskant. De kleine ondernemers konden door het realiseren van gezamenlijke huisvesting hun krachten bundelen, de bouwkosten bleven laag en collectieve voorzieningen konden optimaal benut worden. De nieuwbouw bleek een voorbeeld te zijn van een verbetering van de werkomstandigheden door de passende, moderne werkruimten. Door de goede weg- en spoorverbindingen werd gekozen voor een ligging aan een brede verkeersweg, de Weena en naast het Centraal Station. Het Groot Handelsgebouw heeft maar liefst 1,5 kilometer autowegen, 7 kilometer gangen en galerijen en een vloeroppervlak van 128.000 m2.
In het gebouw bevinden zich kantoren, winkels, opslag-, expeditieruimte, werkplaatsen, showrooms en een hotel. Uniek aan het complex is het verkeerssysteem met interne distributiestraten. Zo kunnen op drie niveaus vrachtauto’s door het gebouw rijden ten behoeve van bevoorrading. Via deze expeditiestraat, die met een hellingbaan op het niveau van de eerste verdieping komt, kunnen de bedrijven worden bevoorraad. Het gebouw heeft een heel stelsel van laad- en losruimten. Deze ruimten lopen ter hoogte van de kelder, de begane grond en de eerste verdieping dwars door het gebouw heen. Aan de noordgevel (aan de zijde van de Conradstraat en het spoor ter hoogte van de begane grond), bevindt zich een gevelopening van waaruit de expeditiestraten naar drie afzonderlijke niveaus leiden: de kelder, de begane grond en de eerste verdieping. Aan de westgevel (IJsbaanpad) ter hoogte van de begane grond en eerste verdieping is een gevelopening van waaruit de expeditiestraten komen. De expeditiestraat ter hoogte van de eerste verdieping komt uit op een dubbele betonnen boogbrug. Het verkeer kan via een oprit met een bocht het straatniveau bereiken. Deze ‘inpandige’ expeditiestraten zijn bedoeld voor het bevoorraden met handkarren, gemotoriseerde voertuigen en vrachtverkeer. De expeditiestraten hebben een betonnen borstwering. De constructie bestaat uit een gestort betonskelet met naar boven toe verjongde kolommen.

In het midden van het gebouw zijn er drie binnenhoven.
Het gebouw rust op betonnen kolommen. De afstand tussen de kolommen is 6,72 meter. De kolommen zijn achthoekig, waarbij er twee maten aanwezig zijn. De kolommen die de buitenwanden ondersteunen zijn ongeveer 65 centimeter, de binnenste kolommen zijn ongeveer 85 centimeter. Een uitzondering op het constante grid van het gebouw zijn de ruimtes die ontstaan zijn door de schuine lijnen van het gebouw. Deze denkbeeldige lijnen vindt u over de lengte van de A vleugel en de denkbeeldige lijn van ingang C naar ingang D.
In de eerste bouwlaag bevindt zich een entresol.
Ter hoogte van de verdiepingen zijn twee dwarspanden geplaatst. Deze zijn een bouwlaag hoger. Hierdoor ontstaan een grote en twee kleinere lichthoven. Deze zijn ter hoogte van de begane grond en de eerste bouwlaag met elkaar verbonden.
De buitengevels bestaan uit prefab betonpanelen en zijn verticaal geleed door brede, iets vooruitstekende betonnen kolommen. Tussen deze kolommen bevinden zich per verdieping een glaspui. Hierin bevinden zich grote metalen kiep- of taatsraam (twee per travee). Een travee is een deel van een gevel dat door de gevelindeling als een eenheid is te zien, meestal door de verdeling in steunpunten (zuilen, kolommen). Aan de oostzijde van het gebouw zijn deze vensterpuien als erkers uitgevoerd. ze steken iets voor de kolommen uit. Aan de zuidgevel zijn aan de buitenzijde van de vensters, geïntegreerd in de prefab betonpanelen, betonnen horizontale lamellen aangebracht als zonwering.
De bovenste bouwlaag wijkt iets naar achteren. Hierdoor ontstaat een galerij die door een sierlijke betonnen borstwering is afgesloten. De verticale kolommen worden aan de bovenzijde door betonnen luchtbogen voortgezet.
Aan het Stationsplein bevindt zich de entreehal. Dit is een hoge ruimte over twee verdiepingen met grote ramen, een zichtbare betonconstructie en ter hoogte van de entresol een open galerij. Op vier plaatsen in de gevel, in de lange gevels en ter hoogte van de dwarspanden, wordt het gevelvlak doorbroken. Hier bevinden zich de entrees naar de kantoren met liften en trappen. In de gevels van de binnenhoven is het betonskelet zichtbaar. De openingen zijn ingevuld met houten puien en glas. Elke verdieping heeft van een galerij in beton met stalen borstweringen.
Vanaf 1961 is in de dakopbouw boven de entree, aan de zijde van het Stationsplein, bioscoop Kriterion gevestigd. Deze bioscoop is nu niet meer in gebruik. Op de begane grond, aan de buitenzijde, bevinden zich winkels. Boven de grote winkelpuien met glasinvulling zijn luifels aangebracht. De overige ruimtes zijn ingericht als magazijnen en vrij in te delen kantoor en verkoopruimtes. Bij de hoofdentree (entree A) bevinden zich collectieve voorzieningen zoals café-restaurant Engels. Dit café bevindt zich al sinds de bouw in het gebouw. Het dak is ingericht als dakterras en is het terras van Café Engels.
Het Groot Handelsgebouw heeft 5 ingangen: A, B, C, D en E. Deze ingangen corresponderen met het unitnummer van het desbetreffende bedrijf. Een voorbeeld, een kantoor zit in A2.191. Dit is ingang ingang A, op de 2e etage, unit 191. Ingang A is de hoofdingang. Deze is via het Stationsplein te bereiken. Bij deze ingang bevindt zich de servicedesk. Ingang B en C vindt u aan het Weena en ingang D en E bevinden zich aan de kant van het busstation aan de Conradstraat.
Praktische informatie
Bereikbaarheid
Treinen, bussen, metro’s, trams, de HSL en RandstadRail rijden af en aan. Ook met de auto is het Groot Handelsgebouw goed bereikbaar.
- Trein
Vanuit alle delen van Nederland is het Groot Handelsgebouw per trein goed bereikbaar. Het Groot Handelsgebouw ligt direct naast het Centraal Station van Rotterdam. - Auto
Ook per auto is het Groot Handelsgebouw goed bereikbaar. Bezoekers kunnen hun auto in parkeergarage P1 of P2 parkeren. U vindt P1 in de kelder van het Groot Handelsgebouw. P1 is via de Conradstraat te bereiken. U rijdt vanaf het Weena de Conradstraat in en aan uw rechterzijde bevindt zich de ingang tot P1, direct na de ingang tot de Expeditie P3. Deze is alleen toegankelijk om te laden en lossen. Parkeergarage P2 vindt u buiten het Groot Handelsgebouw aan de Schaatsbaan, links van de Conradstraat en naast/achter het groene gebouw van het Albeda College. Beide parkeergarages zijn 24 uur per dag geopend. Parkeren is hier niet gratis. De parkeergarage biedt voldoende parkeerplekken voor huurders en bezoekers. Voor de elektrische auto’s zijn oplaadpunten beschikbaar in de parkeergarage. - Fiets / motor
Voor fietsers en motorrijders zijn er stallingen aanwezig.
Adres
Bekijk ook: Foto’s van het Groot Handelsgebouw in Rotterdam
Bewaar op Pinterest

