Header Bollenstreek / Copyright © JTravel.nl

Het startpunt van deze kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof is het voormalig station van Lisse. Het gebouw is nu in gebruik als horecagelegenheid maar vanwege de coronacrisis is het (helaas) gesloten.

De route begint aan de overkant van de drukke Stationsweg bij routepaaltje 45. Direct achter het hek kom ik de eerste kabouter al tegen.

Het hek aan het begin van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof De natuur op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof

Verdwalen kunt u niet, want er zijn in dit eerste deel geen zijpaden. Langs het hek volgt u het graspad naar links. U loopt in een zogenaamd broekbos met de naam de Grote Looster. Dit broekbos is onderdeel van het Laarzenpad. Een pad die ik nog een keer wil lopen. Er is een korte versie en een lange versie. Zodra ik deze beide gelopen heb, zullen de routes uiteraard op deze website verschijnen.

Een broekbos is een bos waarvan de vegetatie sterk wordt bepaald door de (hoge) stand van het grondwater. Broekbossen komen veel voor in drassige lage landen. Dit wordt broeklanden genoemd.

Geen wonder dat aangeraden wordt om stevige schoenen of laarzen aan te doen. Het was er, ondanks dat het de laatste tijd amper geregend heeft, behoorlijk drassig.

Trek stevige schoenen of laarzen aan voor deze wandeling want het kan er behoorlijk drassig zijn, zeker na een flinke regenbui.

Onderweg kom ik verschillende kabouters tegen. En zelfs een hele tuinkabouterverzameling.

Kabouters op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof Kabouters op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof

U buigt met het pad mee en loopt langs de sloot langs de rand van het broekbos.

Op een kruising waar u naar rechts of links kunt, houdt u het pad links aan en loopt verder langs de sloot. Geniet van de schitterende doorkijkjes en de mooie natuur. Ik was hier in het voorjaar, een tijd waarin alles ontluikt en alles nog fris is.

De paden zijn op sommige plekken met knuppelhout verstevigd.

De natuur op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof De natuur op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof

Blijf het pad volgen, nogmaals verdwalen kunt u hier niet want er zijn maar twee punten waar u kunt twijfelen welke kant u op moet. Het eerste punt bent u al gepasseerd en bij het tweede punt, een driesprong gaat u naar links.

U loopt hier langs de bosrand met uitzicht over weilanden. Blijf het pad gewoon volgen. Tot hier is het een onverhard pad waar u over loopt.

Aan het eind van het pad loopt u weer door een klaphek. U staat bij knooppunt 43.

Het eind van het onverharde pad op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof Routepaaltje 43 op de route van de Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof

U slaat hier rechtsaf over het asfalt langs de drukke Stationsweg, terug naar uw beginpunt het voormalig station van Lisse. Onderweg komt u ook nog routepaaltje 43 tegen die u naar de bossen aan de overkant van de weg laat gaan. Maar deze route eindigt bij weer bij routepaaltje 45.

U bent aan het eind van deze korte wandeling die volgens een beschrijving die ik gevonden heb, 2,4 kilometer lang was, maar volgens mijn wandelapp was het ongeveer 4 kilometer.

Voor meer foto's van deze kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof, zie foto's Kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof.

Mijn route

Praktische informatie

• Wandelroute: De Kabouterwandeling, Wandelroute 989869 van het VVV Lisse. Meer informatie over deze route, en de routebeschrijving en GPS track leest u hier.
  • Afstand: ± 4 kilometer volgens mijn app, 2,4 kilometer volgende officiële routebeschrijving.
  • Ondergrond: 95% onverhard.
  • Knooppunt: 45 – 43 – 44 – 45.
  • Start: Het startpunt van de route is Toeristisch Overstap Punt (TOP) Lisse, Stationsweg 59, 2161 AM Lisse.
  • Openbaar vervoer: Er stoppen geen treinen meer bij het oude station Lisse. Komt u met de bus naar het oude Station van Lisse, op 4 minuten lopen stopt buslijn 90 van Arriva bij bushalte Leidsevaart.
  • Horeca: Bij de start van de route is in het oude station Lisse horecagelegenheid ‘het Tussenstation Lisse’.
  • Honden: Honden zijn, mits aangelijnd, toegestaan.

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Ik maakte een kabouterwandeling over Landgoed Keukenhof bij Lisse in de Bollenstreek. Mijn belevenissen en mijn route lees je in dit artikel. Loop je mee? #wandelen #bollenstreek #landgoedkeukenhof #kabouterwandeling #lisse #jtravel #jtravelblog