Header Zuid-Afrika / Copyright © JTravel.nl

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van de reisorganisatie:

Route dag 21: Kaapstad:
We gaan naar de wijnlanden waar we een wandeling maken in Stellenbosch met de prachtige Kaap Hollandse architectuur. In de middag bezoekt u een wijnboerderij, waarbij een proeverij van de lokaal geproduceerde wijnen niet zal ontbreken! In Paarl brengt u een bezoek aan het Afrikaans Taal Monument, het monument ligt op een heuvel waarvandaan u een mooi uitzicht heeft over Paarl. Uiteraard blijft er voldoende tijd over om de Tafelberg te beklimmen of omhoog te gaan met de kabelbaan (optioneel).

Optioneel: Kaapstad: Bezoek aan de Tafelberg: ZAR 200,-- p.p. retour

Overnachting: Strand Tower Hotel – Kaapstad. (Voor meer foto's van dit hotel, zie artikel foto's hotels Zuid-Afrika).

Deze ochtend word ik om 06.30 uur gewekt. Dit is een goed teken want de afspraak is dat als we naar de Tafelberg gaan we om 06.30 uur gewekt zullen worden en als het niet door zal gaan, is de wake up call een half uurtje later. Om 07.00 uur zitten we met zijn allen aan het ontbijt. Het is schitterend weer en er staat geen wind. Een ideaal plaatje voor het bezoek aan de Tafelberg. Terug op mijn kamer, na het ontbijt, zoek ik mijn spullen bij elkaar en dan rijden we om 07.40 uur in de richting van de Tafelberg. Het is als we hier aankomen al redelijk druk. Lourence zet ons af daar waar de rij begint. Het entreeticket voor de kabelbaan van ZAR 205,-- moet nog worden gekocht. Als we allemaal een entreeticket voor de kabelbaan hebben, moeten we wachten op de lift die naar de entree van de kabelbaan leidt en ook moeten we weer wachten voor de kabelbaan zelf. Vooral achter ons wordt het heel erg druk. We zijn net op tijd. De Tafelberg is dan ook de afgelopen vijf dagen dicht geweest, vandaar deze drukte. We gaan nog met zijn tienen op de foto, maar zullen deze foto later niet kopen, omdat de prijs hiervoor veel te hoog is, nl. ZAR 180,-- voor een CD en fotokaarten. Met 65 man tegelijk worden we in een grote ronddraaiende bak naar boven gebracht.

We hebben nu al een schitterend uitzicht over de stad en de haven van Kaapstad. Bovenop de berg hebben we een uur om rond te lopen en foto’s te maken. Het is een schitterend gebied met prachtige bloemen en planten, de dassies en fantastische vergezichten. Ik heb een heel stuk gelopen en ook buiten de paden gelopen. Het is een schitterende wandeling, wil hier nog wel een tijdje langer blijven maar ja de tijd dringt al weer. Aan de ene kant kijk je uit over de zee en richting de Kaappunt en aan de andere kant zie je in de diepte Kaapstad met het voetbalstadion liggen. De plek waar Nederland twee jaar geleden de WK voetbalfinale van Spanje heeft verloren. In de verte zijn ook Robbeneiland en de haven van Kaapstad te zien.

Uitzicht vanaf de Tafelberg op het voetbalstadion van Kaapstad en Robbeneiland

Om 10.00 uur gaan we weer naar beneden. Vanaf de top is al te zien dat het beneden helemaal vaststaat naar het beginpunt van de kabelbaan. Het is ontzettend druk. Weer beneden staan Steve en Lourence al op ons te wachten. We rijden door naar het wijngebied rond Stellenbosch. Het is ongelooflijk hoe druk het is naar de Tafelberg. Er is geen doorkomen meer aan, tot aan beneden in de stad staat het vast. De auto’s worden langs de kant van de weg in het gras rondom de bochten naar boven achtergelaten. Ook bussen van de hop on hop off kunnen er niet door en staan in de file. De mensen gaan sneller lopend naar boven dan met de auto. Wij zijn blij dat we hier zo vroeg zijn geweest.

We rijden, eenmaal Kaapstad uit, langs een schitterende weg door het wijngebied richting Stellenbosch. De bus wordt in een van de straten geparkeerd en we drinken een kop koffie op een terrasje. We lopen Stellenbosch in, helaas hebben we maar één uur om hier rond te lopen, terwijl het een leuk stadje is. We gaan op zoek naar Ome Samie Se Winkel. Ome Samie Se Winkel is een begrip in Stellenbosch. Hier kun je van alles kopen, boeken, kruiden, souvenirs, hebbedingetjes, thee, enz. De winkel is echt een winkel van sinkel. Helaas mag je geen foto's maken, maar dat heb ik al gedaan voor ik dat hoor. Helaas is de tijd veel te kort om dit schitterende stadje verder te bekijken. De bouwstijl hier is Kaap-Hollands en er zijn veel witte gebouwen. Er zijn nog veel andere leuke winkeltjes hier te vinden maar de tijd is te kort om al die winkels te bekijken. We moeten verder naar ons lunchadres, Paarl en de wijnproeverij.

Ome Samie se Winkel in Stellenbosch

We rijden naar Paarl, een plaatsje niet ver van Stellenbosch. We brengen geen bezoek aan Paarl zelf, maar zullen het Taalmonument op een heuvel buiten de stad bezoeken. De lunch gebruiken we aan de voet van het Taalmonument in Volksmond coffee & curio shop. Hier zitten we heerlijk in de tuin, want het is heel mooi weer vandaag. Het uitzicht is hier geweldig. Nog voor de lunch neemt één van de groep het woord en bedankt Steve en Lourence voor de geweldige drie weken die we hier in Zuid-Afrika hebben gehad. Dankzij hen zijn we heel veel van dit land te weten gekomen en Lourence heeft ons veilig door het land gereden. Het geld dat we gisteren hebben ingezameld, heb ik vandaag niet meegenomen, dat ligt nog in mijn kluis op de kamer. We spreken af dat ze dit vanavond als we in het hotel terug zijn zullen krijgen. We hebben Steve en Lourence ook uitgenodigd voor het diner vanavond maar ze kunnen beiden niet. Wij hebben gisteren al via het hotel een reservering gemaakt in een restaurant waar wij van denken dat Steve dat restaurant bedoelt toen hij vertelde over een Afrikaans restaurant, maar hij bedoelt het Africa Café dat op tien minuten lopen van ons hotel af ligt. Hij zal daar voor ons reserveren en die andere reservering ongedaan maken. Ook Steve neemt nog het woord en vertelt dat hij ons een fantastische groep vindt. Het eten is typisch Zuid-Afrikaans. Ik vind het deze keer iets minder dan ik al eerder gehad heb. Het is heel machtig eten, met warme appels, vlees in bladerdeeg, rijst, gebakken aardappelen en iets wat ik niet thuis kan brengen.

Na de lunch gaan we naar het Taalmonument. Het Taalmonument vertegenwoordigt de groei en evolutie van het Afrikaans en geeft erkenning aan de uiteenlopende wortels wat verspreid ligt over 3 continenten, Afrika, West-Europa en Maleisië. We lopen hier wat rond en maken foto's.

Het Taalmonument bij Paarl

We gaan als we bij het Taalmonument uitgekeken zijn, naar de wijnboerderij Vrede en Lust. Bij deze wijnestate krijgen we, nadat we verwelkomd zijn, een rondleiding langs een paar onderdelen van de wijnboerderij, nl. de vaten, de schoonmaakafdeling en de afdeling waar de flessen worden voorzien van de etiketten van deze wijnboerderij. Daarna gaan we wijnproeven. Tijdens het wijnproeven krijgen we bij één van de wijnen een aardbei en chocolade, dit om de smaak van bepaalde wijnen beter tot zijn recht te laten komen. We kunnen deze flessen na afloop ook kopen. Helaas voor de medewerkers, maar niemand uit onze groep koopt één van de wijnen. Ik, persoonlijk, vind de wijnen niet geweldig, maar ik ben geen wijnliefhebber.

Wijnproeven op de wijnestate Vrede en Lust in de Kaapse Wijnlanden

We rijden terug naar ons hotel in Kaapstad. Ik loop heel snel terug naar mijn kamer om de fooi uit de kluis te halen, de rest van de groep zit beneden te wachten, de anderen zijn ook heel snel naar hun kamer gelopen om de eerder gekochte plattegronden te halen. Steve zal deze voor ons intekenen met de route die we hebben gereden. We overhandigen de enveloppen aan Steve en Lourence en bedanken ze nogmaals persoonlijk voor de drie geweldige vakantieweken. Ze zullen ons morgen als we teruggaan naar Nederland nog begeleiden naar de luchthaven. Lourence weet het nog niet zeker of hij morgen onze chauffeur is, maar ze zullen er alles aan doen om hem te laten rijden. We gaan terug naar onze kamers om te douchen en om ons klaar te maken voor ons afscheidsdiner.

Om 19.00 uur lopen we naar Africa Café, tien minuten lopen van het hotel vandaan. Het is vanavond heerlijk weer. In het restaurant krijgen we Afrikaanse hapjes geserveerd. In eerste instantie eerst van alles wat en daarna mogen we zeggen wat we nog een keer willen hebben. Het Africa Café serveert onder andere invloeden uit Ethiopië, Malawi, Botswana, Tanzania, Egypte, Zambia en Zuid-Afrika. Het restaurant is gedecoreerd met de typisch Afrikaanse dieprode aardekleuren en bijzondere Afrikaanse kunst. Het eten smaakt heerlijk, maar het personeel is waardeloos. Ze zijn niet heel vriendelijk. Ze hebben alcoholvrije cocktails. Het handenwassen vooraf is een heel ritueel want er komt een grote kom en een kan met water langs en boven de kom wordt het water uit de kan geschonken om de handen voor het eten te wassen.

Diner in het Africa Cafe in Kaapstad

Het afrekenen gaat hier ook weer moeizaam. Er klopt helemaal niets van, vooral de drankjes staan op verkeerde bonnen. Het komt allemaal wel weer goed maar schijnbaar is dat hier heel moeilijk als er een groep is waarvan iedereen apart wil afrekenen. Om 22.00 uur lopen we terug naar ons hotel. We gaan allemaal naar onze kamers. Ik schrijf mijn reisverslag af en surf nog wat rond op internet. De koffer is al bijna ingepakt want morgenochtend moet ik mijn kamer al verlaten en plaats ik mijn spullen bij een ander stel op de kamer.

Het weer: Zonzon en ± 27° C

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Op dag 21 van mijn rondreis door Zuid-Afrika geniet ik van het uitzicht vanaf de Tafelberg en bezoek ik het Taalmonument in Paarl en Stellenbosch. Alles over deze eenentwintigste dag van mijn reis door Zuid-Afrika lees je hier. Lees je mee? #zuidafrika #kaapstad #tafelberg #stellenbosch #taalmonument #paarl #reisverslag #jtravel #jtravelblog