Logo van JTravel.nl
Search
Close this search box.

Reisverslag Zuid-Afrika & Namibië : dag 8 – maandag 13 oktober 2014

Dit is het reisverslag van dag 8 van mijn 22-daagse groepsrondreis met NRV naar Zuid-Afrika & Namibië. Ik houd u dag voor dag op de hoogte van mijn belevenissen tijdens deze rondreis door Zuid-Afrika en Namibië.

Inhoudsopgave

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van NRV Holiday

Route: Augrabies/Kakamas – Fish River Canyon

Omschrijving: Wederom een andere lange, maar zeker geen saaie, dag om ons uiteindelijk naar Namibië te brengen. We rijden door een indrukwekkend natuurgebied richting Springbok, een traditioneel stadje waar we even genieten van een kop koffie, naar de grens. Na alle formaliteiten en stempels vervolgen we onze weg naar Fish River Canyon, dé Grand Canyon van Namibië waar we de aankomende twee nachten zullen verblijven.

Overnachting: Ai-Ais Resort – Fish River Canyon. In het artikel Foto’s van de hotels in Zuid-Afrika & Namibië ziet u meer foto’s van Ai-Ais resort bij de Fish River Canyon.

Ochtend

De wekker loopt deze ochtend al om 05.45 uur af. Het is een heel vroeg, maar we hebben een lange dag voor de boeg. Ik kleed me aan en sluit mijn koffer. Op mijn kamer maak ik een kopje koffie, want we maken hier geen gebruik van het ontbijt. Gisteravond hebben we een ontbijtpakket gekregen. Om 06.15 uur staat mijn koffer buiten de deur.

Ik loop naar beneden uitchecken. Daar hoor ik dat het personeel gisteravond ook bij een andere kamer op de deur heeft staan bonken, ook omdat zij een rekening niet hadden betaald. Hier is gisteravond een aparte afspraak over gemaakt, ze zouden deze bij het uitchecken betalen. Als Karel dit allemaal hoort, is hij woest. Hij had gewild dat we dat gisteren al hadden gemeld. Hij neemt direct contact op met de manager.

Als alle koffers in de bus staan, vertrekken we. Weg van het Kalahari Gateway Hotel. We moeten eerst naar de overkant van de straat waar zich een pinapparaat bevindt. Er zijn een paar groepsleden die geld nodig hebben.

Kalahari Gateway Hotel

Busrit naar Springbok

We rijden in de richting van Springbok. Springbok ligt 320 kilometer van Kakamas verwijderd. Hier zullen we later vanmiddag van de grens naar Namibië over steken. Als we anders rijden zal de rit vandaag meer dan 100 kilometer langer duren.

Onderweg komen we een apart soort koeien tegen, de nguni koeien. Karel vertelt intussen het een en ander over het schoolsysteem, dit omdat we allemaal schoolkinderen in uniform tegenkomen. Er zijn privé- en staatsscholen en om geen onderscheid tussen arm en rijk te hebben op scholen, dragen de kinderen op staatsscholen uniformen.

Om 07.25 uur komen we 60 kilometer van de plaats Pofadder een picknickplek tegen waar we onze ontbijtpakketten opeten. Er zit van alles in, eieren, mangosap, een appel, een koud tostibroodje, broodje worst. Ik eet niet alles op en neem, met uitzondering van het broodje worst wat ik weggooi, de rest mee in de bus voor later op de dag als ik trek krijg. Om 07.40 uur rijden we weer. In de bus maak ik mijn reisverslag van gisteren af en maak ik een begin met het reisverslag van vandaag. We rijden door een desolaat landschap.

De volgende stop is rond 09.00 uur. Dit is bij een picknickplek langs de kant van de weg. Hier bloeit heel mooi een acaciasoort. We mogen even de benen strekken. Hier zien we ook termietengaten en een slangengat. Ook de overal aanwezige weversnesten zijn hier te vinden.

Om 09.15 uur rijden we verder. Deze omgeving wordt gebruikt mijnbouw. Vanuit de bus is opnieuw het saaie landschap goed te zien.

Acacia onderweg

Springbok

We arriveren in het plaatsje Springbok. Hier drinken we koffie bij de Wimpy. De toiletten zijn helemaal buitenom. We moeten hier met een aparte sleutel naar toe lopen. Beetje onhandig. Binnen is er eindelijk weer eens wifi waardoor ik het thuisfront een appje kan sturen. Het is een heerlijk bakkie koffie. We kunnen er weer even tegen.

Met de bus rijden we om 11.15 uur naar de Spar in Springbok om boodschappen voor de bbq te doen. Karel en Peter doen hiervoor inkopen bij de Spar en de slager ernaast. Wij lopen ook de supermarkt in. Voor het drinken moeten we zelf zorgen, maar ik heb in Mooiberge eerder deze week al drinken gekocht. Wij amuseren ons wel terwijl we wachten op Karel en Peter. Op het sportveld in de bloedhitte zijn schoolkinderen in hun schooluniformen rondjes aan het lopen. Verder is er een schitterende bougainville met mooie vogeltjes er in, maar de vogeltjes laten zich erg moeilijk fotograferen.

Bougainville in Springbok

Busrit naar de Namibische grens

We rijden naar de grens met Namibië. In de bus eten we droogwors en biltong die Karel gekocht heeft. Er is buiten niet zo veel te zien. Ik schrijf verder aan mijn reisverslag. Bij het plaatsje Noordoewer steken we de grens met Namibië over.

Grens Zuid-Afrika – Namibië

Rond 13.30 uur komen we aan bij de Zuid-Afrikaans – Namibische grens. We gaan eerst Zuid-Afrika uit, hier krijgen we een stempel voor. Dan moeten we een stukje niemandsland door voor de grensovergang Namibië. Gelukkig hoeven we niet met de koffers en ons hele hebben en houwen de grens lopend over te steken. Foto’s mogen hier helaas niet gemaakt worden.

Bij de grens om Namibië in te komen moeten we een heel formulier invullen met vragen wat we komen doen in Namibië. We moeten de medewerkers lief aankijken is ons geïnstrueerd. Peter moet al zijn autopapieren invullen. We moeten zelfs onze in te voeren hoeveelheid geld opgeven, dan krijgen weer stempels in onze paspoorten en binnen half uur staan we in Namibië.

Lunch en winkelen

Yes, we zijn in Namibië. Als we de grens over zijn bezoeken we voor de lunch de Wimpy, die ze schijnbaar hier ook kennen. Ik eet een tosti ham-kaas.

Lunch bij Wimpy in Namibië

We rijden weer maar we stoppen al heel snel. Dit keer bij een erg leuk creatief winkeltje. Het is heel apart hoe het buiten ingericht is en binnen kun je van alles kopen.

Een tekst bij een winkeltje net over de grens in Namibië

Het is 15.00 uur als we hier vertrekken. We rijden door een bloedheet land met in het begin een dor landschap. De asfaltwegen zijn al heel snel afgelopen en het wordt een grindweg. Maar volgens Karel is de weg opgeknapt en niet meer een hele erge weg als dat het in het verleden al geweest is.

Stop bij een picknickplaats

We maken een stop we bij een picknickplaats. Van Karel mogen we even niet kijken en moeten we met de rug naar hem toe gaan staan. We gaan maar bloemetjes fotograferen. Dan mogen we weer kijken en krijgen we een amarula met pepermunt, daarbij hoort een geintje, maar het hoe en waarom, ik kan het u niet meer vertellen. het heeft te maken met symbolisch de grens overgaan. Als we allemaal een glaasje op hebben, vervolgen we de weg naar Ai-Ais.

We rijden nog geen kwartier en zien dan allemaal hutjes langs de kant van de weg van hout en golfplaten. De omgeving is uitgestorven. We zien een springbok en een valk. En we maken nog een stop onderweg om nog een keer de benen te strekken.

Bloemen onderweg in Namibië

De foto’s die ik vandaag maakte ziet u in het artikel foto’s die ik onderweg in Zuid-Afrika & Namibië maakte.

Ai-Ais Resort

We zijn bij het Ai-Ais Resort. Als we hier aankomen, wordt het qua temperatuur iets aangenamer. Bij de receptie van het resort krijgen we de sleutels van de kamers. De kamers zijn èn van de buitenkant èn van de binnenkant te bereiken. Als ik via de binnenkant en het spa gedeelte loop, kom ik bij mijn kamer. De kamer is groot met veel ruimte, de badkamer is niet zo groot. Er is een opstapje met een paar treden naar een apart zitgedeelte met een koelkast die het volgens mij niet doet en een heel groot balkon. Er een buitendouche.

Mijn kamer in Ai-Ais Resort in Fish River Canyon

Bijna de hele groep gaat zwemmen in het buitenzwembad. Het is vanaf de kamer nog een heel eind lopen om dit zwembad te bereiken. Het water is echt bloedheet. We kletsen meer dan dat we zwemmen, maar het is gezellig.

Barbecue in Ai-Ais Resort

Om 18.30 uur worden we bij de bbq verwacht. Dit red ik al niet meer, want het is 18.25 uur als ik bij mijn kamer terug ben.

Ik kleed me om en maak me klaar voor de bbq. Op het veld tegenover het gebouw waar de kamers zijn, zijn Karel en Peter en een paar groepsleden al met de bbq bezig. We verslepen een paar banken, maar aan het eten mogen we niets doen. Peter en Karel hebben alles al voorbereid, de broodjes zijn al gesmeerd met alleen boter. De rest van de groep komt er ook bij. We beginnen met champignonsoep uit blik die in de keuken van het hotel verwarmd is en een broodje. De maïskolven liggen al op de bbq. Verder is er nog schaapvlees, steak, worst en kip. Schaapvlees heb ik niet genomen, ik vind dat geen lekker stukje vlees. Het drinken hebben we van de week zelf al gekocht. Het is erg gezellig. Als toetje krijgen we gele vla met vruchtjes. Heerlijk. We praten nog wat na en lopen na het opruimen naar de kamers.

Barbecue bij het Ai-Ais Resort in Fish River Canyon

Avond

Ik heb geen elektriciteit. Ik loop naar de receptie om dit op te lossen, het is heel vervelend, want ik kan mijn batterijen van mijn fotocamera en tablet niet opladen. Het blijkt dat er een stop in mijn kamer is doorgeslagen. De stoppenkast zit in het aparte zitgedeelte bij de koelkast. Deze stop vliegt er daarna ook nog om de haverklap uit. Dat is heel vervelend met opladen van batterijen. Ik kom er achter dat het vooral gebeurd als de airco ook aan staat. Op een gegeven moment laat ik het maar even zo en doe geen airconditioning meer aan en dan gaat het wel goed. Ik maak mijn reisverslag van vandaag af en ga dan lekker slapen.

Het weer

Bewolktzonnig en ± 34° C

Kaart

Meer lezen over reizen naar Zuid-Afrika & Namibië

Wilt u nog meer voorpret of u nog meer verdiepen in Zuid-Afrika & Namibië? Dan kan ik u onderstaande reisgidsen aanraden:

Bewaar op Pinterest

Op dag 8 van mijn 22-daagse groepsrondreis door Zuid-Afrika en Namibië steken we de grens met Namibië over en overnachten in de buurt van Fish River Canyon. Alles over de achtste dag van mijn reis door Zuid-Afrika & Namibië lees je hier. Lees je mee? #zuidafrika #namibie #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 8 van mijn 22-daagse groepsrondreis door Zuid-Afrika en Namibië steken we de grens met Namibië over en overnachten in de buurt van Fish River Canyon. Alles over de achtste dag van mijn reis door Zuid-Afrika & Namibië lees je hier. Lees je mee? #zuidafrika #namibie #reisverslag #jtravel #jtravelblog Op dag 8 van mijn 22-daagse groepsrondreis door Zuid-Afrika en Namibië steken we de grens met Namibië over en overnachten in de buurt van Fish River Canyon. Alles over de achtste dag van mijn reis door Zuid-Afrika & Namibië lees je hier. Lees je mee? #zuidafrika #namibie #reisverslag #jtravel #jtravelblog

Over JTravel

Author picture

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Ik neem u mee mee op reis naar verre oorden en dichtbij met reisverslagen en informatie over bestemmingen en geef u reisinspiratie en handige reistips. Gaat u mee op pad?

Deel dit artikel

Handige links

voor het plannen van uw reis

Om u mijn reistips gratis te kunnen blijven geven, kunt u mij helpen. Ik werk samen met verschillende organisaties. Als u via één van de onderstaande links iets boekt of koopt, ontvang ik een klein percentage van uw aankoopbedrag. Ik kan deze website op deze manier in de lucht houden en de kosten die ik maak voor het maken van deze website dekken en u van de gratis informatie voorzien. Het boeken via één van deze links kost u niets extra’s. Het helpt mij om met dit kleine beetje geld u te voorzien van informatie. Voor ons beiden is het een win-win situatie: ik verwijs u door naar leuke en handige reisproducten en u helpt mij, JTravel, met uw aankoop. Bij voorbaat dank. Meer handige links vindt u in het artikel Links naar andere websites.

Dit artikel bevat affiliate links. Wat een affiliate link inhoudt, vertel ik u in het artikel Disclaimer.

Vindt u mijn blogs leuk? Koop dan een kop koffie voor me door op de button hieronder te klikken en ik zorg ervoor dat u kunt blijven genieten van de reisverhalen en reistips op mijn websites. Buy me a coffee

Deel dit artikel

Jaquelien

Welkom op de website van JTravel. Mijn naam is Jaquelien, het gezicht achter de website JTravel en ook achter JTravelBlog. Geboren en getogen in het hoge noorden van Nederland, voor mijn studie Toerisme verhuisd naar Breda en daarna vanwege werk verhuisd naar het westen van Nederland. Een plek waar ik tot op heden nog altijd woon.

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *