Header Vietnam / Copyright © JTravel.nl

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van de reisorganisatie:

Route dag 3 : Hanoi:
Na het ontbijt maken we een stadstour door Hanoi, we bezoeken onder andere de sfeervolle Franse wijk en het Ho Chi Minh complex. In de avond staat een voorstelling van het waterpoppentheater op het programma, een typische attractie uit het noorden.

Overnachting: Thang Long Opera hotel - Hanoi. (Voor meer foto's van dit hotel, zie artikel foto's hotels Vietnam).

Deze ochtend ben ik om 06.45 uur wakker. Ik heb heerlijk geslapen. Buiten regent het, merk ik als ik de gordijnen open maak. Later is het al weer droog, gelukkig is dit ook het geval ook als wij naar buiten gaan. De wake up call laat vanochtend op zich wachten. Deze komt om 07.00 uur. Het ontbijt is simpel maar oké. Ik loop nog even terug naar mijn kamer om mijn tanden poetsen en een begin te maken van mijn reisverslag van deze dag.

Om 08.20 uur loop ik naar beneden, de afspraak is dat we om 08.30 uur vertrekken naar het Mausoleum van Ho Chi Minh, de stichter van Vietnam, een held in Vietnam en de vader des vaderlands. Als we daar na 20 minuten rijden in de bus aankomen, is het er al aardig druk. We kunnen de opgebaarde leider helaas niet zien, want zoals elk jaar is het mausoleum in de maand september gesloten. Dit jaar is dat vanaf 2 september, de nationale feestdag hier. We lopen wat rond en krijgen uitleg van onze gids, Thuan. Ook de wisseling van de wacht voor de deuren van het mausoleum maken we mee.

Dan lopen we achter Thuan aan naar het Huis van Oom Ho, deze is vlak achter het mausoleum te vinden. We zien het Presidentieel Paleis, dat ook nog in gebruik is waardoor we er niet in kunnen. Een eindje verderop na een wandelingetje door het park, komen we bij het verblijf van de voormalige leider. Hier zien we zijn werkvertrekken, zijn auto's (geschonken door de voormalige leiders in de Sovjet Unie) en een schitterende vijver. Rondom de vijvers zijn veel mooie bloemen en ook vruchten te vinden. We lopen rond en om 10.00 uur moeten we terug zijn bij de bus. Het is tijd om verder te gaan.

Eenzuilige Pagode in Hanoi

We rijden naar de Eénzuilige Pagode die in de vorm heeft van een lotusbloem. Binnen is een tempel te vinden. Hier lopen we langs en omheen en zien veel beelden in deze tempel.

Het volgende dat we bezoeken is de Tempel van de Literatuur. Dit is een belangrijke tempel en dat is ook de reden dat we vanochtend geen korte broek aan mogen hebben anders wordt je nl. niet toegelaten in dit complex. Het is hier verboden ook om hemdjes aan te hebben. We krijgen opnieuw uitleg van Thuan en Jan en dan zijn we vrij om rond te lopen over dit complex. Het eerste deel bestaat uit vijvers met daarom heen Chinese of Vietnamese tekens gemaakt van planten en bloemen. We kunnen er om heen lopen. De namen van de mandarijnen (afgestudeerden) staan gebeiteld in Chinese tekens in een van de vele schildpadden. Het is een leuk complex. Achteraan kun je nog in de tempel zelf met zijn pracht en praal. Ook hier weer overal de draken en wierook en een grote klok en trommel. In een aparte ruimte wordt door een paar dames muziek gemaakt op traditionele Vietnamese muziekinstrumenten. Teruglopend naar de uitgang zie ik vijvers met lotusbloemen. Het is tot nu toe een heerlijke dag met veel Vietnamese cultuur.

Doordat het mausoleum van Ho Chi Minh gesloten is, hebben we tijd over. We brengen een bezoek aan Maison Centrale, de bijnaam is Hanoi Hilton. Dit is een voormalige gevangenis waar tijdens de Vietnamoorlog o.a. John McCain, de leider van de republikeinen in de Senaat van de Verenigde Staten als krijgsgevangene gevangen heeft gezeten. Ook Petersen, de latere ambassadeur van de Verenigde Staten in Vietnam heeft hier gevangen gezeten. Deze gevangenis vertelt het verhaal van het leven in de gevangenis tijdens de Franse onderdrukking in Vietnam en tijdens de Vietnamoorlog. Er zijn gebruiksvoorwerpen uit die tijd, de guillotine, het vliegenierspak van McCain zijn er te zien. Het is indrukwekkend om dit te zien.

Het is tijd voor de lunch. Onderweg naar het restaurant zien we leuke straattaferelen, het leven gaat hier gewoon zijn gangetje. De mensen trekken zich niets aan van de toeristen die langs lopen. De lunch gebruiken in restaurant Little Hanoi. We eten pompoensoep, rijst met vis, vlees en heerlijke aubergine met sojasaus. Het is allemaal weer erg lekker. Heerlijk. We kunnen er weer even tegenaan.

Om 15.30 uur zijn er bij het waterpoppentheater plaatsen voor ons gereserveerd zijn. Maar het is nog niet zo laat. We maken van de gelegenheid gebruik om naar de The Huc Brug over het Hoan Kiemmeer te lopen en de tempel op het daarachter gelegen eilandje te bezoeken. Na betaling van VND 20.000,-- mogen we de brug over. Het is grappig om dit te zien wat er op het eilandje te zien is. Er bevindt zich een tempeltje die ik nog even binnenloop, omdat ik toch wel nieuwsgierig ben wat hier te zien is.

Om 15.10 uur zijn we terug bij het Waterpoppentheater aan de overkant van de ingang van de brug. Als we dan eindelijk het theater in mogen, zitten we heel gunstig redelijk vooraan maar helaas zit ik wel de hele tijd tegen iemands hoofd aan te kijken, wat heel vervelend is bij het fotograferen. Voor fotograferen tijdens de show moet VND 20.000,-- betaald worden, maar dat heb ik niet gedaan en er is ook niet om gevraagd. Het is een leuke theatervoorstelling met de poppen in het water die het lokale leven uitbeelden, er was daarnaast traditionele muziek die het spektakel in het water begeleidt.

Hoedenverkoop op straat in Hanoi

Eenmaal weer buiten bezoek ik met twee dames een winkel aan hetzelfde plein want de fotocamera van één van de dames doet het niet meer, ze wil hier een nieuwe gaan kopen. Jan wijst ons de weg naar een goede winkel. Als er een nieuwe camera gekocht is, lopen we met zijn drietjes terug naar het hotel. Onderweg kopen we nog een paar flessen water, want je kan hier in Vietnam geen water uit de kraan drinken. Het is 17.00 uur als we bij het hotel aankomen. Ik schrijf de gekochte kaartjes, douche me en laad intussen de batterijen van mijn camera’s op en werk aan mijn reisverslag van deze enerverende dag.

De afspraak is, voor wie wil, we om 19.00 uur beneden verzamelen en dan weet Jan een leuk adresje voor het diner vanavond. We gaan uiteindelijk met 17 man uit de groep naar Moca Café. Het is een leuk restaurant met lekker eten maar ik ken gezelligere restaurants. Het eten is oké. Samen met een groepslid neem ik een mango-kip-avocadosalade die we delen en daarnaast heb ik nog nasi goreng met kip en garnalensaté maar de saté is voor mij te scherp. Het is erg lekker voor weinig geld. We lopen terug naar het hotel. Buiten is het nog altijd druk en chaotisch in het centrum van Hanoi. Het is er druk met scooters, auto’s en wandelende mensen. Een paar groepsleden gaan nog ergens wat drinken en een paar lopen terug naar het hotel. Ik ga ook terug naar mijn kamer want ik wil nog wat schrijven en vanavond niet al te laat in mijn bed liggen.

Op mijn kamer in het hotel aangekomen, pak ik mijn koffer in want morgen vertrekken we uit Hanoi. Ik maak mijn reisverslag van deze dag af en dan lekker slapen.

Het weer: Bewolkt bewolkt (benauwd en een hoge luchtvochtigheid) en ± 28° C

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

Bewaar op Pinterest

Op dag 3 van mijn rondreis door Vietnam bezocht ik de vele bezienswaardigheden van Hanoi, zoals Maison Centrale, het Huis van Oom Ho en de Tempel van de Literatuur. Alles over de derde dag van mijn reis door Vietnam lees je hier. Lees je mee? #vietnam #hanoi #reisverslag #jtravel #jtravelblog