Header Vietnam / Copyright © JTravel.nl

Programma voor vandaag volgens de beschrijving van de reisorganisatie:

Route dag 20 Can Tho - Ho Chi Minh City:
In de ochtend bezoeken we per boot de Cai Rang drijvende markt, waar vooral 's ochtends druk gehandeld wordt. In de middag rijden we naar de luchthaven van Ho Chi Minh City voor de terugvlucht naar Amsterdam.

Overnachting: in het vliegtuig.



Deze ochtend is de wake up call om 06.00 uur. Ik kleed me aan en stop mijn laatste spullen in de koffer. We komen later in de ochtend terug om onze spullen te halen om naar de luchthaven van Ho Chi Minh City (Saigon) voor de terugvlucht naar Amsterdam te gaan. Het is 06.30 uur als ik naar de eerste etage loop om te ontbijten. Het is een goed ontbijt, niet heel uitgebreid maar voldoende en de koffie is ook te drinken. Ik loop terug naar mijn kamer om mijn spullen voor vanochtend te halen en om mijn tanden te poetsen. Het is het droog buiten. Tijdens het ontbijt regende het nog heel hard. Lopend vertrekken we om 07.30 naar de boot voor een bezoek aan de drijvende markt van Cai Rang. We zien in mijn opinie maar een klein stukje, ik vind het ontzettend tegenvallen, want echt veel is er niet te zien, er zijn boten die handel in vooral groente en fruit drijven. In de top op de bamboestokken is te zien wat er verhandeld wordt. Aan boord van de boot worden er leuke sieraden verhandeld gemaakt van kokosnoten. We zijn al snel weer terug in Can Tho. We lopen terug naar het hotel.

Zegeningen voor een goede reis

Om 08.45 uur ben ik al weer op mijn kamer. Ik zie voor ik naar mijn kamer ga, dat er bij de bus een ritueel aan de gang is om ons een goede terugreis te bezorgen.

Omdat er gisteren bericht kwam dat er onderweg aan een brug gewerkt wordt en dit geregeld voor grote problemen en oponthoud zorgt, is er besloten om een uur eerder uit het hotel te vertrekken. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de boottocht zo kort was. De afspraak is dat we om 09.30 uur vertrekken en om 09.15 uur de koffer buiten de deur plaatsen. Als ik terug ben op mijn kamer, stop ik mijn laatste spullen in mijn handbagage en koffer. Dan is het tijd om de koffer buiten te deur te zetten. Al voor de afgesproken tijd rijden we bij het hotel in Can Tho weg. We gaan op weg naar Ho Chi Minh City (Saigon). Onderweg zullen we koffiedrinken en lunchen en in Ho Chi Minh City (Saigon) zullen twee dames afgezet worden, want zij gaan nog terug naar Phan Thiet/Mui Ne voor een verlenging in het strandresort waar we al hebben verbleven. Maar zover zijn we nog lang niet eerst maar eens zorgen in Ho Chi Minh City (Saigon) te komen zonder al te veel oponthoud. Nou dat valt heel erg mee, want we kunnen zo doorrijden.

Als we eenmaal goed op weg zijn krijgen we geld terug, dit is over uit de fooienpot. Ook krijgen we de op de 2e dag ingevulde gezondheidsverklaring terug. De koffiestop is rond 11.15 uur bij een wegrestaurant. Als altijd tijdens deze reis is er in de bus door Jan al geïnventariseerd wat iedereen wil drinken. Ik neem dit keer cola omdat ik de koffie niet lekker vind en ik deze ochtend geen zin in thee heb.

De lunch wordt aan tafel klaargemaakt

We rijden door naar ons lunchadres. Hier hebben we tot 14.00 uur de tijd. Dat we zolang lunchtijd hebben, komt omdat we deze ochtend geen opstoppingen zijn tegengekomen en zodoende nu tijd over hebben. De lunch is bij Mekong Tien Giang Reststop. Het is een heel leuk laatste lunchadres met een ontzettend grote tuin en verschillende overdekte plekken waar geluncht kan worden. Verder is er een souvenirwinkel aanwezig. In de tuin wordt de groepsfoto gemaakt. We eten hier noedelsoep met rundvlees, mekong pannenkoek gevuld met garnalen en varkensvlees, gefrituurde bal plakrijst, gefrituurde vis met fruitsaus, gegrilde kip, rijst en tropische soorten fruit. Vooral de gefrituurde bal plakrijst is apart, want dit is een opgeblazen bal en als de medewerkster van het restaurant er in snijd, ploft dit in elkaar. Er worden stukjes van gesneden en vervolgens verdeeld over degenen die aan tafel zitten. Het is erg lekker. Na de lunch loop ik door de schitterende tuin en neem ik nog kijkje in de souvenirwinkel. Ik koop hier twee beeldjes en een paar kerstkaarten. (Voor foto's van dit lunchadres, zie foto's onderweg).

We rijden verder naar Ho Chi Minh City (Saigon). In de buurt van Ho Chi Minh City (Saigon) wordt het drukker en drukker met de vele scooters. We zien onderweg grappige dingen, zoals een verkeersbord dat aangeeft dat je mag oversteken maar je moet wel eerst over de vangrail klimmen want er is geen oversteekplaats in de buurt. In Ho Chi Minh City (Saigon) aangekomen, rijden we naar een 5* hotel in de buurt van het hotel waar wij gelogeerd hebben. Hier worden de twee dames uit de bus gezet, zij zullen met ander vervoer naar Phan Thiet/Mui Ne gebracht worden. Wij maken van de gelegenheid gebruik om nog snel naar het toilet in dit luxe hotel te gaan. Of ze in het hotel er blij mee zijn geen idee, denk van niet, maar er wordt ons geen strobreed in de weg gelegd. We rijden naar de luchthaven, die in de stad ligt. In de stad blijft een scooter met een overhemdenverkoper de hele tijd naast de bus rijden. Hij denkt dat hij iets kan verkopen. Dus niet.

Tijdens het uitladen van de koffers uit de bus nemen we afscheid van de buschauffeur, busboy, gids Thuan en reisleider Jan. Zij blijven in Vietnam achter.

Wij lopen naar de balie van Cathay Pacific voor de checkin voor de vlucht naar Amsterdam met een overstap in Hongkong. Deze checkin bij mij gaat snel, ik heb maar 20,3 kilo bagage deze keer. Ik heb voor het deel Ho Chi Minh naar Hongkong stoel 64F en voor de vlucht van Hongkong naar Amsterdam heb ik stoel 67A. ik zit lekker bij het raam. Bij de check in van een paar groepsleden zijn er problemen, dit omdat ze overboekt zijn. De reden is dat eerder in de week de luchthaven van Hongkong gesloten was en dat er daardoor passagiers zijn gestrand die ook nog verder moeten. Eén stel is overgeboekt naar Malysian Airlines via Kuala Lumpur. We gaan door de paspoortcontrole. Dit gebeurt zonder problemen. We lopen wat rond en drinken met een hele groep bij Starcafe koffie. Vervolgens lopen we naar de gate waar we moeten wachten. Om 18.35 uur is het boarding time. De vlucht Ho Chi Minh City-Hongkong is 1.492 kilometer lang en we vliegen met een Airbus 330 A. Ik zit in stoel 64F. Tijdens de vlucht, die op tijd vertrekt, kijk ik twee documentaires van een Vietnamese Australiër die als bootvluchteling van twee jaar met zijn ouders uit Vietnam is gevlucht en nu een sentimental journey van Saigon naar Hanoi maakt. Voor ik de documentaires kijk, krijgen we ons eten: pasta, fruit en een droog broodje. De documentaire is in twee delen gemaakt. Het is leuk om deze documentaires te zien, want het zijn plekken waar wij ook geweest zijn, zoals Saigon, de Mekong Delta, Hoi An en Hanoi. Het is een documentaire met humor want hij probeert dingen uit omdat hij zich afvraagt wat zou ik nu voor werk hebben als ik hier in Vietnam opgegroeid zou zijn. De documentaire heet Anh Does Vietnam deel 1 en 2. Tijdens deel twee val ik bijna in slaap zoals meer groepsleden.

We landen in een donker Hongkong. Hier moeten we overstappen naar gate 50. Het is een flink stuk lopen. Goed want straks moeten we een twaalf uur stil zitten. Met een klein groepje drink ik koffie bij de Starbucks. Het is middernacht. Hoe de vlucht verlopen is, leest u in het reisverslag van woensdag 25 september 2013.

Het weer: Bewolktbewolkt en ± 28° C


 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest


Ook op dag 20 van mijn rondreis door Vietnam maak ik nog een boottocht door de Mekong Delta. De reis is ten einde en 's middag is de terugnaar naar de luchthaven van Ho Chi MInh City. Alles over de twintigste dag van mijn reis door Vietnam lees je hier. Lees je mee? #vietnam #mekongdelta #cantho #boottocht #reisverslag #jtravel #jtravelblog

 

Deel dit artikel

Reacties mogelijk gemaakt door CComment