Header Vietnam / Copyright © JTravel.nl



Cao Dai Tempel

De Cao Dai Tempel ligt nabij de Cambodjaanse grens, 100 kilometer ten noordwesten van Ho Chi Minh City. De Cao Dai Tempel is zeer kleurrijke tempel. Aan de buitenkant is het gedecoreerd met draken in alle soorten en maten. Binnenin staan beelden van Jezus Christus, Boeddha en de Hindoegod Brahma vredig naast elkaar. Er zijn negen hiërarchieën van aanbidding, waaronder een paus, kardinalen en aartsbisschop. De tempel is vergelijkbaar in ontwerp aan een christelijke kathedraal met zijbeuken en een altaar, evenals een lange middenschip, allen gepositioneerd als dat dit een christelijke kerk zou zijn, er is zelfs een hoge koepel die versierd is met wolken en heiligen. Het zwaartepunt is een Goddelijk Oog, die symboliseert God en het pictogram Ying en Yang in zijn pupil heeft. De gelovigen dragen witte gewaden, daarnaast zijn er ook gele, blauwe en rode, dit als verwijzing naar de boeddhistische, taoïstische en confuciaanse elementen van Cao Dai. Priesters dragen vierkante hoofddeksels versierd met het alziende Goddelijke Oog. Bij het begin van de dienst knikken de gelovigen op de maat van gongslagen. Dan stijgt er een gezang op, begeleidt door snaarinstrumenten. Terwijl de gebeden en gezangen voortduren, offeren de gelovigen wierook, bloemen, alcohol en thee aan het Opperwezen.

Dit geloof van de Cao Dai is in 1926 ontstaan, toen Ngo Minh Chieu in contact kwam met Cao Dai, het hoogste opperwezen. Cao Dai spoorde hem aan om het beste uit alle wereldreligies met elkaar te combineren en er een ideale godsdienst van te maken. Er ontstond een mengeling van het Boeddhisme, Confucianisme, Taoïsme en het Christendom. Cao Dai betekent: 'Weg van de hoogste macht'. Caodaisten gebruiken vaak de term Duc Cao Dai (Eerbiedwaardige Hoogste God) als afkorting voor de schepper van het universum. Het symbool van het geloof is het linker oog van God. De gelovigen houden zich bezig met ethische praktijken zoals gebed, verering van voorouders, geweldloosheid en vegetarisme met het doel van de vereniging met God en de vrijheid van de cyclus van geboorte en dood. De huidige regering schat dat er 3,2 miljoen gelovigen zijn aangesloten bij de Tay Ninh kerk, met aantallen oplopend tot 4,6 miljoen als de andere stromingen hieraan worden toegevoegd. Ook wonen er nog veel aanhangers, voornamelijk etnische Vietnamezen, in de Verenigde Staten, in Europa en in Australië.

De Cao Dai Tempel werd in 1955 voltooid toen het Cao Dai leger na de Japanse bezetting van Indochina werd gevormd. Caodaisten geloven dat alle religies uiteindelijk hetzelfde zijn en proberen om tolerantie te bevorderen in de hele wereld.

De buitenkant van de Cao Dai tempel

De kerk van de Cao Dai is een bombastisch en kleurrijk gebouw, waar dagelijks honderden gelovigen samenstromen in wapperende witte gewaden. De Cao Dai-kerken herkent u aan een groot oog op de gevel. Rond 11.30 uur kunt u de gelovigen buiten opwachten. Dit is een zeer fotogeniek schouwspel. De priesters zijn het meest fotogeniek: zij zijn gekleed in het geel, rood en blauw, de volgelingen dragen witte gewaden. De dienst vindt plaats om precies 12.00 uur. Tijdens deze dienst zijn bezoekers van buitenaf zeer welkom. De Cao Dai kennen een aan de katholieke kerk ontleende hiërarchie met een paus, kardinalen, aartsbisschoppen, bisschoppen en priesters. De lagere ambten staan open voor mannen en vrouwen. Alle geestelijken leven celibatair en zijn vegetariër.

De buitenkant van de grote tempel lijkt verzakt te zijn, maar dat is gezichtsbedrog veroorzaakt door de trappen naar boven. Ondanks de fluorescerende kleuren en rococo overdaad weet dit opzichtige bouwwerk op een of andere manier de smakeloosheid te overstijgen. Twee vierkante torens in pagodestijl flankeren de gevel, waarvan de centrale zuilengang wordt overdekt met een rond balkon en een alziend Goddelijk oog. Het meest voorkomende motief in de tempel, het oog, wordt omvat door een driehoek, zoals u die vindt op een Amerikaans dollarbiljet. De twee torens zijn versierd met een reliëf. Op de linkertoren staat de eerste vrouwelijke kardinaal van Cao Dai, Lam Huong Thanh, en op de rechtertoren staat Le Van Trung, de eerste paus.

De ideologie van Cao Dai is in het interieur weerspiegeld. Het bouwwerk is half kathedraal en half pagode met een wirwar van iconen onder een gewelfd plafond met de primaire kleuren van een hindoetempel.

De mannen betreden de tempel via een deur in de rechtermuur, vrouwen gaan door een ingang in de linkermuur en iedereen trekt zijn schoenen uit. In de foyer toont een muurschildering de drie 'tekens van het derde verbond tussen God en de Mensheid'. De Franse dichter Victor Hugo en de 15e eeuwse Vietnamese dichter Nguyen Binh Khiem schrijven de Cao Daiprincipes van 'God en mensheid, liefde en rechtvaardigheid'. In het Frans en Chinees op een stralende hemelse tablet. Naast hen houdt de Chinese nationalistische leider Sun Yat Sen een inktsteen op, dit is het symbool van de 'Chinese beschaving verbonden met christelijke beschaving waaruit de Cao Daidoctrine voortkomt', volgens het bordje dat er naast hangt.

Tijdens een dienst in de Cao Dai tempel

U, als toerist, mag u vrijelijk door het schip van de kathedraal lopen, zolang u maar op de gangpaden blijven en zich niet waagt tussen de rijen roze Corintische pilaren met groene draken die de ruimte doorkruisen. Uitgehouwen ramen in de buitenmuren hebben een grille met het alziende Goddelijke oog omringd met roze lotusbloemen. De ondiepe treden leiden naar een altaar dat volstaat met vazen, vruchten, schilderijen en slanke beeldjes van ooievaars. De pauselijke zetel staat aan het hoofd van het vertrek met armleuningen waarin draken zijn uitgesneden. Eronder staan nog zes zetels voor de kardinalen, drie met arenden als armleuningen en drie met leeuwen als armleuningen. Deze ruimte wordt gedomineerd door een enorme lichtblauwe bol, bespikkeld met sterren, rustend op een gepolijst achtkantig podium en beschermd wordt door acht angstaanjagende zilveren draken. Het alziende Goddelijke Oog kijkt door de wolken die op de voorzijde zijn geschilderd. U ziet meer stralende sterren en donzige wolken op het hemelsblauwe plafond, met uitgesneden leeuwen en schildpadden en feniks. Het koorhek bevat beelden van de acht godheden van de Cao Dai, Sakyamuni, Jezus Christus en Quang Kong bezetten de belangrijkste plaats. Aanbidding vindt elk zes uur plaats en begint om middernacht met zingen, verder zijn er nog aanbiddingen om 06.00 uur, 12.00 uur en om 18.00 uur.

Bezoekers mogen vanaf de galerijen toekijken en u mag foto's maken. De knieën moeten bedekt zijn en de schoenen moeten uit voor u naar binnen kunt. Er wordt stilte gevraagd als er een dienst plaatsvindt.


Voor meer foto's van de Cao Dai Tempel, zie: foto's Cao Dai Tempel.




Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest.



Deel dit artikel: