Header Thailand / Copyright © JTravel.nl

 

 

Wat Phra Kaeo

 

De Wat Phra Kaeo is de Tempel van de Jade-Boeddha. Deze tempel is samen met het Grand Palace één van de belangrijkste en meest bezochte bezienswaardigheden van Bangkok. De Wat Phra Kaeo is het toppunt van de Thaise religieuze kunst en het heiligste boeddhistische heiligdom in Thailand. Hier vindt u het belangrijkste Boeddhistische beeld, de Smaragden-Boeddha. De Wat Phra Kaeo is gebouwd als Koninklijke privétempel en bevindt zich in de noordoostelijke hoek van het enorme Koninklijke Paleis. Het werd in 1785 geopend om de stichting van de nieuwe hoofdstad en de wedergeboorte van de Thaise natie na de Birmese invasie te vieren.

Na de binnenkomst via de Wiset-Chaisipoort, komt u in het buitenste paleishof. Dit was vroeger de zetel van de regeringsgebouwen. Een groene vlakte aan de linkerzijde biedt een eerste blik op de ommuurde Wat Phra Kaeo. De ingangen naar de binnenplaats van de Wat Phra Kaeo worden door zes reusachtige Yaksha's (reuzen) bewaakt. Zij vinden hun oorsprong in de Siamese mythologie. Deze reuzen zijn 6 meter hoog. De demonen staan op elke hoek van de tempel om de smaragden Boeddha te bewaken en om boze geesten af te weren. De groene Totsagan met zijn tien gezichten is de koning van de demonen. Hij staat links naast de ingang bij de zuidwestelijke hoek van de gouden Phra Si Ratana Chedi. Het bronzen standbeeld van de tandeloze oude man op een sokkel direct na de ingang bij de achtermuur van de bot is minder dreigend. Hij stelt de Hindoestaanse kluizenaar voor die yoga en de kruidenleer heeft uitgevonden. Er staat een grote maalsteen voor hem. Hier mochten de kruidengenezers vroeger hun ingrediënten malen. Als u om de bot heen loopt, komt u bij de hoofdingang van de bot aan de oostzijde. Voor de bot staat een aantal grijze, Chinees ogende beelden. Hier staat Kuan Im, de Chinese bodhisattva van de genade (afgebeeld met een fles amritsa (heilig elixir). Daarnaast vindt u hier een stevige pilaar met een lotusbloem erop en twee koeien die verwijzen naar de geboorte van Rama I in het jaar van de koe. Ook vindt u hier twee kleine Boeddha's waar gelovigen hun offergaven voor de Smaragden Boeddha naar toe brengen. Zij kunnen de smaragden versie door de open deuren van de bot zien zonder dat ze het prachtige interieur vervuilen met bladgoud, kaarsenwas en wierook.

De kapel van de Gandhara Boeddha (aangeduid als Hor Phra Kanthara Rat) ziet u in de zuidoostelijke hoek van het complex. De deuren en ramen van deze kapel zijn versierd met goudkleurige afbeeldingen van rijstschoven, vissen en schildpadden op blauw glas. Zij verwijzen naar de vruchtbare rijstvelden. Vroeger werd het gebouw gebruikt voor rituelen waarbij regen werd opgeroepen. Het gebouw heeft nog altijd een functie tijden de Koninklijke Ploegceremonie. Het dak van dit gebouw is versierd met duizenden naga's (slangen), die water symboliseren. In de afgesloten kapel wordt, naast rituele attributen, de Gandhara Boeddha bewaard. Dit is een bronzen beeld die met zijn rechterhand het gebaar maakt voor het oproepen van regen en zijn linkerhand in een kom houdt om de regen op te vangen. De koning liet tijdens droge periodes een regenceremonie houden waarbij hij een week lang regelmatig in bad ging en weggehouden werd bij vrouwen terwijl monniken en brahmanen monotoon gezang lieten horen.

Entree van de Wat Phra Keao   Muurschilderingen in de Wat Phra Keao

Het lijkt bij het binnenlopen van de tempel, of u een filmset beland bent die tot in detail is uitgevoerd, van perfecte tegels tot de opzichtige daken. Dit onwerkelijke gevoel wordt versterkt omdat het complex omringd wordt door een galerij. Deze galerij loopt rondom het binnenplein en is gedecoreerd met muurschilderingen. Deze muurschilderingen beelden de Ramakien, de Siamese variant van het Indiase heldendicht Ramayana, uit. De felgekleurde tempelgebouwen vormen de achtergrond voor de gedetailleerd weergegeven landschappen. Door vochtschade is er helaas niets meer over van het oorspronkelijke schilderwerk uit de tijd van Rama I. Het verhaal wordt verteld in 178 panelen, die in het Thais zijn genummerd. Het midden van de noordkant tegenover de porseleinen viharn is het begin van deze route langs de panelen. In de eerste scène ziet u een kluizenaar die tijdens zijn werk in het veld de heldin Sita als baby in een gouden urn op een lotusblad vindt en haar naar de stad brengt. Verder is er nog een paneel waar held Rama de tienkoppige demon Totsagan doodt en de vrouwen van de vijandelijke stad huilen om de dood van de demon en een paneel met een uitgebreide begrafenisstoet, een paneel met een begrafenisfeest met acrobaten, zwaardjongleurs en koorddansers. Als de lange wandeling u te veel is, kunt u links van het eerste paneel naar het einde van het verhaal kijken. Hier houdt Rama een overwinningsoptocht en deelt hij cadeaus uit.

De bot is het grootste gebouw van de tempel. Het gebouw is één van de weinige oorspronkelijke gebouwen van de Wat Phra Kaeo. Hij is zo vaak uitgebreid dat hij lijkt te zijn ontworpen door een zeer fantasierijk kind. Het gewijde terrein van de bot wordt door acht sema-stenen begrensd. Deze stenen staan elk in een soort sprookjeskasteel, waarachter een lage muur loopt die bedekt is met Chinese tegels met landschappen. De muren van de bot zijn bezaaid met goud en gekleurd glas. De muren worden ondersteund door 112 gouden garuda's (vogelmensen) die de naga's vasthouden. Zij verbeelden de god Indra. Deze god redde de wereld door de slangenwolk te verslaan die al het water had opgeslokt. De symboliek verwijst weer naar de traditionele rol van de koning als regenmaker. De bot heeft drie deuren. De grootste is de middelste en die is bestemd voor de koning. In de bot staat een negen meter hoog sokkel met daarop de kleine Smaragden Boeddha. Deze wordt door pelgrims uit heel Thailand bezocht. Gedraagt u zich respectvol en wijs niet met uw voeten naar de Boeddha als u gaat zitten. Het 60 cm grote jaden standbeeld dankt de spirituele macht aan zijn verleden. Het standbeeld zou door de Indiase goden zijn gecreëerd en in de 15e eeuw ontdekt zijn toen een oeroude chedi in Chiang Rai door de bliksem werd getroffen. Het beeld bracht meerdere wonderen teweeg in Noord-Thailand en kwam vervolgens in Laos terecht, waar het 200 jaar lang bleef. Het beeld van de Jade-Boeddha is niet zoals de naam doet vermoeden, gesneden uit een grote smaragd, maar het beeld is van Chinees jade gemaakt. De smaragden Boeddha zit in de Dhyana Mudra (meditatiehouding). Drie keer per jaar, bij de wisseling van de jaargetijden, wordt het beeld tijdens een ceremonie door de koning zelf gekleed in prachtige gewaden die passen bij het betreffende seizoen. In het hete seizoen draagt het beeld de kroon en sieraden van een koning uit Ayutthaya, en in het regenseizoen, als de monniken in retraite gaan, draagt het beeld een vergulde monnikenpij, die in het koude seizoen wordt aangevuld met een lange gouden sjaal.

Jade Boeddha in de Wat Phra Keao

Links van de Tempel van de Jade-Boeddha, op het bovenste terras, vallen drie grote bouwwerken op. In de klokvormige gouden Phra Si Rattana Chedi wordt een relikwie van Boeddha bewaard. De architectuur is een imitatie van de drie identieke chedi's van de koningstempel Wat Si Sampet van Ayutthaya. De vierkante, met spiegels en gedecoreerde goud gedecoreerde Phra Mondop staat midden op het terras en is met donkergroen glasmozaïek bedekt. Het gebouw is beroemd vanwege het met parelmoer bedekte kabinet en de zilveren matten de hier zijn opgeslagen. Het is altijd gesloten. Op elke hoek van de Phra Modop staan vier kleine monumenten met de symbolen van de negen Chakrikoningen, van de oude kroon die symbool staat voor Rama I tot de schijf van de huidige koning. Daarom heen staan bronzen beelden van witte olifanten van deze koningen. Elke olifant is voorzien van hun naam en stamboom. Het derde bouwwerk is gebouwd op een kruisvormig fundament en wordt in het midden gekroond door een prang (tempeltoren): het Koninklijke Pantheon Prasat Pra Thep Bi-Dhorn bevat beelden van alle koningen van de Chakridynastie en getuigt van de ook in het koningshuis gepraktiseerde voorouderverering. Het koninklijk pantheon is gebouw in verschillende stijlen. Het is gebaseerd op het Khmerconcept devaraja (de goddelijkheid van koningen): binnen staan levensgrote bronzen en gouden beelden van alle koningen die hier zijn geweest sinds Bangkok de Thaise hoofdstad werd. Het pantheon is gebouwd door Rama IV en is alleen open voor speciale gelegenheden, zoals Chakridag (6 april), de dag dat de dynastie wordt herdacht en op Kroningsdag (5 mei). Van hieruit hebt u een goed uitzicht op het koninklijk mausoleum, de porseleinen viharn en de hulpbibliotheek in het noorden en de rij kogelvormige prangs aan de oostkant van de tempel. Deze zijn bedekt met fel gekleurd keramiek Ze vertegenwoordigen van noord naar zuid de Boeddha, de boeddhistische geschriften, de monniken, de nonnen, de Boeddha’s die verlicht zijn en maar niet hebben gepreekt, de eerdere keizers, de Boeddha in zijn vorige levens en de toekomstige Boeddha.

Twee gouden chedi's in Rattanakosinstijl flankeren de opgang naar het terras in oostelijke zijde. Deze zijn gewijd aan de ouders van Rama I. Het bouwwerk wordt gedragen door demonen en apen. Aan de noordzijde van het terras bevindt zich het vierde belangrijke bouwwerk: een miniatuurmodel van de Angkor Wat (het origineel bevindt zich in buurland Cambodja). Rond dit bouwwerk ziet u gedecoreerde, vergulde beelden van fabelfiguren. Aan de noordkant van het bovenste terras bevinden zich drie gebouwen, zoals de Hor Phra Nak. Dit gebouw doet tegenwoordig dienst als het mausoleum van de Koninklijke familie. Oorspronkelijk stond hier het Boeddhabeeld Phra Nak. Dit beeld staat nu samen met andere Boeddhabeelden in de Phra Viharn Yod. In de Hor Monden Dharma is een bibliotheek met waardevolle boeddhistische handschriften gevestigd. Het allerheiligste gedeelte in elk klooster is de ubosot, waar de monniken ingewijd worden. In de tempel mogen geen kaarsen of wierookstaafjes aangestoken worden en daarom branden gelovigen hun offergaven voor de tempel. Zogenoemde bai-sema-stenen en een lage muur vormen de grens van dit gewijde gedeelte, waarin traditioneel het heiligste Boeddhabeeld bewaard wordt. Er komen vaak Thai naar de tempel toe om lotusbloemen te offeren en wierook te branden. De tempel, waar geen monniken wonen, wordt dagelijks door honderden buitenlandse toeristen en minstens zoveel Thaise pelgrims bezocht. Het ziet er zeer schoon en netjes uit dat het lijkt alsof hij gisteren pas is gebouwd.

U betreedt het heiligste heiligdom van Thailand, dit betekent dat u netjes gekleed moet gaan. Mouwloze bloesjes of shirts of doorschijnende kleding zijn niet toegestaan. De mannen moeten een lange broek dragen en de dames een broek of rok tot over de knie. U kunt gratis geschikte kleding lenen bij het kantoor na de Poort van de Glorieuze Overwinning. U betaalt een kleine borg, die u terugkrijgt na het inleveren van de geleende kleding.


Voor meer foto's van de Wat Phra Keao, zie: foto's Bangkok.



Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest


Een must do als je Bangkok bezoekt is de Wat Phra Kaeo/Tempel van de Jade Boeddha. Deze tempel ligt op het terrein van de Grand Palace en is één van de belangrijkste en meest bezochte bezienswaardigheden van Bangkok. Meer lezen? Kijk dan op mijn website. #watphrakaeo #jadeboeddha #bangkok #thailand #jtravel #jtravelblog

 

Deel dit artikel: