Header Rotterdam Makers District Instameet / Copyright © JTravel.nl

RDM Rotterdam is, samen met de Merwe-Vierhavens (M4H), onderdeel van het Rotterdam Makers District. Vroeger werden op de werf van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij schepen gebouwd. Nu zijn hier bedrijven, onderwijsinstellingen en onderzoekslaboratoria gevestigd. Bij RDM Rotterdam werken het Havenbedrijf Rotterdam, de Hogeschool Rotterdam en het Techniek College Rotterdam samen. Deze samenwerking richt zich op de havengerelateerde maakindustrie. Hier zijn drie onderwijsinstellingen gevestigd, de Hogeschool Rotterdam (HBO), het Albeda College (MBO) en het Zadkine College (MBO). Daarnaast zijn er veel bedrijven gevestigd, zoals start-ups, MKB bedrijven en grote bedrijven die werken in de maritieme sector en offshore. Er wordt hier door ruim 40 bedrijven gewerkt aan projecten en aan innovaties die bijdragen aan de haven. Op de campus op RDM Rotterdam zijn mbo- en hbo-techniekonderwijs onder één dak gevestigd. De studenten hebben hier de faciliteiten, labs en machines tot hun beschikking en ze werken ook vaak mee aan real life projecten van bedrijven. Op het RDM-terrein worden door de combinatie van historie, haven en industrie veel zakelijke en culturele evenementen gehouden. Dit kan variëren van workshops, vergaderingen, beurzen en congressen tot festivals en tentoonstellingen. Dit alles passend bij het innovatieve en technische karakter van RDM Rotterdam. Hier in de multifunctionele ruimtes van het Congrescentrum en de Onderzeebootloods kunnen evenementen worden gehouden van 5 tot 5.000 bezoekers. In het oude hoofdkantoor van de RDM is het RDM Congrescentrum gevestigd. Dit congrescentrum heeft in totaal acht ruimtes geschikt voor vergaderingen, congressen en recepties. Ze zijn door hun flexibiliteit geschikt voor grote als kleine groepen. De zalen en kamers in het RDM Congrescentrum zijn voorzien van moderne faciliteiten. De authentieke sfeer is behouden gebleven.

Plattegrond van RDM Rotterdam

RDM Rotterdam

Geschiedenis
De RDM werd in 1902 opgericht. In het begin richtte de RDM zich op scheepsreparatie. Later werden de activiteiten uitgebreid. Er werden hier ook vrachtschepen, tankers en passagiersschepen gebouwd. Voor de Tweede Wereldoorlog was de RDM de grootste Nederlandse scheepsbouwer. In 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd de RDM voor een groot deel verwoest. Na de oorlog werd het bedrijf herbouwd en gemoderniseerd. Scheepsreparatie en de bouw van vracht-, tank- en marineschepen werden de kernactiviteiten. Halverwege de jaren zestig van de 20e eeuw kwam de Nederlandse scheepsbouw in de problemen. De RDM ging zich toeleggen op de defensie-industrie en de offshore- en energiesector. In totaal werden op de RDM-werf 355 zeegaande schepen gebouwd. In 1983 ging de RDM failliet en een derde van het personeel werd werkloos. De afdelingen Marine, Werktuigbouw en Zware Apparatenbouw waren nog levensvatbaar. Er werd een nieuwe vennootschap voor deze onderdelen, RDM Nederland BV, opgericht. Deze vennootschap werd eigendom van de overheid. De marinebouw kreeg een lucratieve opdracht, het bouwen van onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. De naam werd in 1987 gewijzigd naar RDM Technology, dit omdat er steeds meer opdrachten kwamen voor het bouwen en leveren van hoog-technologische apparaten en systemen voor de militaire- en energie-sector en het aantal scheepbouworders afnam. In 2004 wordt het Rotterdamse Havenbedrijf eigenaar van het RDM-terrein. Het RDM-terrein wordt herontwikkeld en er komt een nieuwe toekomst voor het gebied. Begin 21e eeuw bundelen het Albeda College, de Hogeschool Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam de krachten en wordt de oude machineloods grondig verbouwd. Deze wordt in februari 2009 als Innovation Dock door het onderwijs in gebruik genomen. Later dat jaar wordt de hele campus, inclusief het oude hoofdkantoor (Droogdok) officieel geopend. De ontwikkeling gaat daarna verder. De buitenruimte wordt gerenoveerd en het bedrijvendeel van de Innovation Dock krijgt een zwevende kantoorvloer. De laatste paar jaar worden ook de scheepsbouwloods, het centraal magazijn, de dokloodsen en de onderzeebootloods herontwikkeld. Het terrein wordt vanaf 2015 RDM Rotterdam genoemd. Business, Campus & Events zijn de onderdelen die RDM op de kaart zetten als plek voor innovatie en maakindustrie. De belangrijkste partijen zijn het Havenbedrijf Rotterdam en Hogeschool Rotterdam. In de Onderzeebootloods worden vanaf 2016 evenementen georganiseerd.

Innovation Dock
Innovation Dock bevindt zich in de voormalige machinehal van de RDM. Het Innovation Dock bestaat uit twee delen. Er is een scholendeel, met lokalen en werkruimtes van Albeda College en de Hogeschool Rotterdam en een bedrijvendeel. Innovation Dock is een ondernemend netwerk van start-ups en R&D afdelingen van multinationals. Het gebouw heeft een oppervlakte van ruim 10.000 m2 en is 20 meter hoog. De originele dakspanten en bovenloopkranen zijn nog zichtbaar zijn. Hier werken bedrijven samen aan innovatieve uitvinden. Er is in de bestaande machinehal 900 m2 kantoorruimten geplaatst. Het kantoorblok is aan de bestaande kraanbaanconstructies bevestigd. Het oudste deel is ruim 100 jaar oud en heeft een bestaande constructie van ijzeren kolommen en vakwerken voor het dak. Het nieuwere deel is van na 1950 en bestaat uit gelaste kokerkolommen en dakliggers. De ruimtes in de Innovation Dock zijn te huur vanaf 50 m2.

Innovation Dock in RDM Rotterdam Uitzicht vanuit de Onderzeebootloods in RDM Rotterdam

Onderzeebootloods
De Onderzeebootloods ligt direct aan de Nieuwe Maas. In de Onderzeebootloods liepen vroeger de onderzeeërs van de helling. Nu is hier ruimte voor evenementen tot 5.000 bezoekers. De Onderzeebootloods bestaat uit twee delen, de midden- en de oosthal. De RDM Onderzeebootloods is gerenoveerd, maar het gebouw heeft zijn rauwe en industriële karakter behouden. De loodsen hebben samen een oppervlakte van ca. 4.400 m2. De loodsen beschikken over een parkeerplaats achter de hal, hebben moderne faciliteiten. De ruimtes zijn flexibel in te richten. Tot de spanten in de middelhal is de hoogte van de loods 19,25 m2.

Er worden geregeld rondleidingen over het RDM-terrein gegeven.

Route
Het RDM terrein is op verschillende manieren goed bereikbaar:
• Vanaf het water is RDM Rotterdam te bereiken met de Waterbus en de Watertaxi. De Waterbus van lijn 18 brengt u in 15 minuten vanaf de haltes Erasmusbrug, St. Jobshaven en Katendrecht naar RDM/Heijplaat. Deze snelle catamaran vaart twee keer per uur. Een eventuele fiets mag mee aan boord. Met de Watertaxi bent u vanaf alle watertaxi-locaties snel op het RDM-terrein.
• Per bus is RDM vanaf het bus/metrostation Zuidplein. Hiervandaan rijdt RET-buslijn 68 naar Heijplaat/RDM. De bus stopt voor Heijplaatstraat 23, dit is de ingang van de Academie van Bouwkunst.
• Met de auto moet u richting Heijplaat en vervolgens naar RDM-Campus rijden. RDM Rotterdam heeft drie parkeerterreinen: parkeerterrein A aan de Heijplaatstraat (bestemd voor het Congrescentrum); parkeerterrein B naast het Centraal Magazijn en parkeerterrein C achter het Innovation Dock/naast de Scheepsbouwloods. Beperkte parkeergelegenheid is er aan de Heijplaatstraat, Heijplaatweg, Directiekade en Klinknagelstraat. Parkeren is gratis.

Adres
RDM
Heijplaatsstraat 23
3089 JB Rotterdam
Telefoon: 010 - 293 3555
E-mail:
Website:
      Logo RDM


Voor meer foto's van RDM in Rotterdam, zie: foto's RDM.


 


Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest


RDM Rotterdam is onderdeel van het Rotterdam Makers District. Ik nam hier deel aan de Rotterdam Makers District Instameet. RDM bestaat uit het Innovation Dock en de Onderzeebootloods. Beide delen hebben nog authentieke en fotogenieke onderdelen. Meer over de RDM in Rotterdam lees je hier. Lees je mee? #RDM #rotterdammakersdistrict #instameet #innovationdock #rotterdam #onderzeebootloods #jtravelblog #jtravel

 

Deel dit artikel

Reacties mogelijk gemaakt door CComment