Header Kaagbaan Experience / Copyright © JTravel.nl

Op 8 maart 2017 krijg ik via de e-mail bericht dat er binnenkort groot onderhoud aan de Kaagbaan op Schiphol zal plaatsvinden. De aankondiging luidt dat het onderhoud vanaf zaterdag 18 maart tot en met woensdag 24 mei 2017 zal plaatsvinden en dat de Kaagbaan gedurende deze periode buiten gebruik wordt gesteld. Er is gekozen voor een integrale aanpak, waarbij in ruim negen weken tijd verschillende soorten werkzaamheden worden gecombineerd en aansluitend aan het groot onderhoud wordt de Kaagbaan tot dinsdag 13 juni in tien nachten geveegd. Tijdens het vegen is de baan gesloten voor vliegverkeer.
De werkzaamheden houden in dat de baan bijna in zijn geheel van nieuwe asfaltlagen wordt voorzien, in totaal 225.000 m2. De zijkanten van de baan worden vernieuwd en de verholen goten waar de zwaarste categorie vliegtuigen overheen kunnen rijden, worden over een lengte van zes kilometer verhoogd en vernieuwd. Ook wordt de baan voorzien van antiskid, een stroeve bovenlaag. De volledige verlichtingsinstallatie van 1.500 lampen en bijbehorende apparatuur wordt vervangen door een energiezuinig systeem. Daarnaast komt er 130 kilometer aan nieuwe kabels. De omringende grasvelden worden hersteld en voorzien van drainage en nieuw gras, hiervoor wordt 15.000 kilogram graszaad gebruikt. Ook wordt de hoofdwaterafvoer met een diameter van 1,5 meter vervangen. Schiphol voert de werkzaamheden uit in samenwerking met Heijmans. Ongeveer 700 medewerkers werken dag en nacht in shifts om er voor te zorgen dat de Kaagbaan op tijd weer ingezet wordt.

Aankondiging onderhoud Kaagbaan

Om het leed voor omwonenden wat te verzachten is er voor omwonenden op zaterdag 8 en zondag 9 april 2017 een mogelijkheid om ter plekke naar de werkzaamheden aan de Kaagbaan te komen bekijken. Vanaf woensdag 22 maart 12.00 uur kunnen geïnteresseerden zich aanmelden via de website. Er zijn 1.000 kaarten beschikbaar. Alleen de inwoners van Aalsmeer, Alphen aan den Rijn, Alkmaar, Amstelveen, Amsterdam, Bergen, Bodegraven-Reeuwijk, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Heiloo, Kaag en Braassem, Katwijk, Landsmeer, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Muiden, Nieuwkoop, Oegstgeest, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Waterland, Weesp en Zaanstad kunnen deelnemen aan de Kaagbaan Experience. En laat ik nu in één van deze plaatsen wonen. De inwoners van deze plaatsen hebben nu extra last hebben van het kabaal van de vliegtuigmotoren en de stank, vanwege de regelmatige kerosinelozing van intercontinentale vluchten. Tijdens de landingen of vanwege eventuele noodsituaties aan boord moet het gewicht van het vliegtuig worden verminderd.

Op woensdag 22 maart meld ik me aan voor de Kaagbaan Experience. Ik heb nog ruim keuze in de aanvangstijd en kies voor vertrektijd 12.30 uur op zaterdag 8 april 2017.

Mijn e-ticket van de Kaagbaan Experience

Op maandag 3 april ontvang ik via mijn e-mail het e-ticket voor deze middag.

Kaagbaan Experience - zaterdag 8 april 2017
Vandaag is het zover de Kaagbaan Experience. Met het openbaar vervoer ga ik naar Schiphol. Ik stap uit bij het Schipholgebouw. Dit is om 12.00 uur. Ik steek een drukke weg over en loop langs het Total tankstation naar The Base. The Base is het kloppend hart van Schiphol Centrum. Het gebouw is een combinatie van kantoorruimten, faciliteiten en voorzieningen. Voor het gebouw staan borden van de Kaagbaan Experience. Ik loop naar binnen om me te melden. Mijn meegebrachte paspoort wordt niet gecontroleerd, alleen mijn geprinte toegangsbewijs wordt gescand.

Mijn polsbandje van de Kaagbaan Experience

Ik zit in een groene groep met meldtijd 12.30 uur, maar de vertrektijd van de bus naar de Kaagbaan is om 13.15 uur. Ik heb, omdat ik ruim op tijd ben, meer dan een uur om hier rond te hangen. Veel te lang in mijn ogen. In totaal kunnen 1.000 personen verdeeld over twee dagen deelnemen aan deze Experience en elke groep krijgt een andere kleur polsband en een andere vertrektijd. Ik krijg een groene polsband om en kan doorlopen naar de plek waar thee of koffie en voor de kinderen limonade en een muffin te verkrijgen zijn. Het is druk met mensen die zitten te wachten op vertrek van de bussen. Binnen staan her en der informatieborden opgesteld. De kinderen vermaken zich prima met het gooien van gevouwen vliegtuigjes door gaten in een opgesteld bord. Dit is moeilijker dan het lijkt. Het lijkt veel op de borden die ook wel met voetballen gebruikt worden. Er kan een prijs mee worden gewonnen, een groot vliegtuig van American Airlines. Er was genoeg ruimte om rustig te zitten, te praten, te lezen, te tafeltennissen of een schaakspel te spelen.

Ik vind het wachten veel te lang. Dat had best een kwartier korter gekund. Nu zit er drie kwartier tussen uiterste meldtijd en vertrek. Even na enen loop ik naar buiten, maar voor ik naar buiten mag, moet ik eerst mijn rugzak laten controleren bij de aanwezige security. Er zit niets bijzonders in mijn rugzak en na een korte controle loop ik naar buiten en stap ik in de gereedstaande bus. Het is een volle bus, want niet iedereen kan zitten.

De werkzaamheden aan de Kaagbaan

Om 13.15 uur vertrekt de bus in de richting van de Hoek. Op een gegeven moment slaat de bus links af het Schipholterrein op. Via de Toekanweg en toegangshek 93 werd er een rondje langs de werkzaamheden gereden. Het rondje verloopt via de kop van de baan, langs de landingslichten en het Sierra vrachtplatform naar het midden van de baan. Met de bus rijden we langs de werkzaamheden aan de Kaagbaan. De bus stopt en we kunnen in een met dranghekken afgezet deel rondlopen. Hier zijn ook nog een paar andere groepen van eerdere tijden. Hiervandaan zijn de werkzaamheden te zien en ook veel taxiënde en opstijgende vliegtuigen. Dit is en blijft een machtig gezicht. Er staan een paar voertuigen van de uitvoerder Heijmans met uitleg opgesteld. Op de Kaagbaan is genoeg te doen en te bekijken. Je kunt een foto laten maken en met krijt op de Kaagbaan schrijven. Er worden flesjes water uitgedeeld, je kunt een pakketje met ansichtkaarten meenemen, evenals een poster van de landingsbanen, een Heijmans sleutelhanger en Heijmans pepermuntjes. Ik ga in de rij staan om boven op een vliegtuigtrap te klimmen en daar van het uitzicht te genieten. Hier is het beeld nog net weer even anders dan vanaf de grond. Om 14.30 uur vertrekt deze laatste bus terug naar het beginpunt The Base. Via nog een stukje werkzaamheden en hek 93 bij de Toekanweg rijdt de bus weer de weg terug naar The Base. Een paar personeelsleden van de luchthaven blijven nog achter, maar ook een deel van de medewerkers zit in de bus waar ik in zit. Ik denk dat er veel mensen die eerder wel in de bus bij mij zaten, al met eerdere bussen mee teruggegaan zijn, want er werd niet meer gecontroleerd dat bezoekers met bijv. de groene polsbandjes ook weer in de bus voor de groene groep stapten.

De medewerkers, die op de Kaagbaan stonden en ook in The Base, deden dit op vrijwillige basis. Ik had een begeleider die zelf betrokken was bij het project onderhoud Kaagbaan. Onderweg werd door hem verteld dat de totale kosten voor de Kaagbaan renovatie € 50.000.000,-- bedraagt. Wat een geld. € 30.000,-- per dag werd ons uitgelegd. Binnen 18 uur waren de 1.000 beschikbare kaarten vergeven, hoor ik tijdens de rit terug naar The Base.

Om 14.40 uur is de bus terug bij de The Base. Ik bedank de buschauffeur en ook de medewerker die ons begeleidde voor deze middag en ga met het openbaar vervoer naar huis.

Alles was prima geregeld, de bezoekers die met de auto kwamen, mochten gratis parkeren in de garage voor het gebouw. Maar de wachttijd van drie kwartier tussen de meldtijd en het daadwerkelijke vertrek van de bus was te lang. Het was heel erg leuk, een dagje uit op de Kaagbaan Experience. Schiphol bedankt en zeker voor herhaling vatbaar.


Meer foto's zijn te zien in het artikel foto's Kaagbaan Experience.

 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Bloglovin’.

 

Bewaar op Pinterest


Hier lees je mijn belevenissen tijdens de Kaagbaan Experience op zaterdag 8 april 2017. Om het leed van werkzaamheden aan deze baan voor omwonenden te verzachten is er een mogelijkheid om naar de werkzaamheden aan de Kaagbaan te komen bekijken. En dat heb ik gedaan. Mijn belevenissen lees je op mijn website. Lees je mee? #kaagbaanexperience #kaagbaan #schiphol #jtravel #jtravelblog

 

Deel dit artikel

Reacties mogelijk gemaakt door CComment