Header Amsterdam / Copyright © JTravel.nl

 

Hermitage

 

 

De Hermitage Amsterdam is een dependance van de Hermitage in Sint-Petersburg. Het museum ligt aan de Amstel in Amsterdam.

Geschiedenis van het gebouw
Het gebouw, waar nu de Hermitage Amsterdam gevestigd is, was 324 jaar lang een tehuis voor ouderen. Aan het eind van de 20e eeuw voldeed zorginstelling Amstelhof niet meer aan de eisen van deze tijd. Er werd gezocht naar een nieuwe bestemming. Nu is hier sinds juni 2009 de Hermitage Amsterdam gevestigd.
Op 18 oktober 1680 overleed de rijke koopman Barent Helleman. De Diaconie was tot zijn enige erfgenaam benoemd. Hij liet 90.000 gulden na. Met dat geld besloot de Diaconie om een huis voor 'oude besjes op te richten. De hulpbehoevende vrouwen werden tot die tijd door particulieren opgevangen. Dit was duur en inefficiënt. De stad schonk een stuk grond en de bouw kon beginnen. Zestien maanden later was de Amstelhof klaar. Het tehuis bood onderdak aan 400 vrouwen. Eisen die gesteld werden aan de dames: ze moesten ouder zijn dan 50 jaar, minstens 10 jaar lid van de kerk zijn en 15 jaar inwoonster van de stad zijn.

De entree van de Hermitage Amsterdam

Het gebouw heeft een classicistische voorgevel aan de Amstel. Deze heeft een lengte van 102 meter. Dit was in 1682 de langste gevel in de stad. Het pand is eenvoudig van ontwerp en symmetrisch van opbouw. De centraal gelegen monumentale ingang is een schijndeur. Direct achter de deur ligt echter de kerkzaal, die niet kon dienen als entreeruimte. Boven deze deur ziet u het originele opschrift: Diaconie Oude Vrouwen Huys anno 1681. Pas in 1953 kreeg het tehuis de naam Amstelhof.
Het tehuis heeft een symmetrische plattegrond met een grote binnenplaats. Rondom de twee binnenhoven liggen de zijvleugels met kamers voor de dames. Dit zijn de chambrettes, vierpersoonskamers voor vrouwen. De eetzaal ligt aan de voorzijde. Deze ruimte werd ook gebruikt voor kerkdiensten. Op de hoeken aan de Amstelzijde bevinden zich de regenten- en de regentessenkamer. Hier zetelde het bestuur van het tehuis. Onder de grote schijndeur aan de Amstelzijde ligt de Ossenpoort. Dit was de ingang voor de leveranciers. Nu betreedt u als bezoeker door deze deur het museum de Hermitage Amsterdam.
De voornaamste ruimte in het tehuis was de kerkzaal. In deze zaal vonden de kerkdiensten plaats en werd gegeten.
Aan het begin van de 18e eeuw werd er een aparte zaal gebouwd. Dit was een zaal voor zieke vrouwen. En vanaf 1817 verbleven er ook hulpbehoevende mannen in het tehuis. Er werd een nieuwe mannenvleugel gebouwd. De naam van de instelling werd gewijzigd in Diaconie Oude Vrouwen en Mannen Huys.

Er is veel verbouwd in en om de Amstelhof. Er moesten zalen bij gebouwd worden toen het huis ook opengesteld werd voor mannen. Later was er ook ruimte voor echtparen. Zieken en zwakken kregen eigen ruimtes. De centrale verwarming werd in 1860 aangelegd. Steeds weer werd er gesloopt en vernieuwd. Tussen 1970 en 1979 vond een grootscheepse verbouwing plaats. Amstelhof werd tot een modern verpleeghuis verbouwd. De binnenhoven werden van onder tot boven volgebouwd maar de binnenplaats bleef onbebouwd.
De achtervleugel, inclusief alle aanbouwen, werd gesloopt. Hier werd de nieuwe hoofdtoegang gebouwd. Er kwam een nieuwe ingang van het moderne tehuis op de plek waar de ziekenzalen en de 'zwakkenkelder' zich bevonden. De Amstelhof kon niet meer kon worden verbouwd en aangepast. Verpleegden en medewerkers verhuisden naar nieuwbouwlocaties of naar andere zorgcentra van de koepelorganisatie Cordaan.

In 2004 werd het gebouw van de Amstelhof de plek waar het avontuur met de Russische Hermitage begon. Na een korte maar ingrijpende verbouwing veranderde het pand in een museum. Het publiek kon hier kennismaken met kunst uit de verzamelingen van de Hermitage.
Tussen juni 2007 en juni 2009, vond een metamorfose plaats aan de Amstel: verpleeghuis Amstelhof veranderde in een hedendaags museum, in de Hermitage Amsterdam. De buitenzijde van het monument moest blijven zoals het was. Het gebouw werd schoongemaakt, geschilderd en opgeknapt. De gevels hebben een iets lichtere tint dan vroeger. Nu ziet het gebouw er weer uit zoals bij de opening in 1683: een krachtig gebouw met sobere uitstraling.
Binnen is alles anders. Muren en plafonds zijn weggebroken, waardoor twee ruime tentoonstellingsvleugels zijn ontstaan. De zalen worden omringd door kabinetten. Deze zijn gebaseerd op de kamerindeling van het voormalige verpleeghuis. Uitgangspunt is dat één tentoonstellingsvleugel in gebruik is, terwijl in de andere vleugel de nieuwe tentoonstelling wordt voorbereid. U vindt in het museum een museumwinkel en een restaurant. En op de zolder van het gebouw kunnen schoolklassen en jonge talenten aan het werk.

De regentessenkamer in de Hermitage te Amsterdam

U komt binnen via de Ossenpoort, de vroegere ingang voor leveranciers aan de Amstelzijde. De oude entree is hiervoor uitgediept. Vervolgens steekt u de binnenplaats over en u betreedt aan de overkant de entreefoyer van het museum. Dit is de centrale ontmoetingsruimte. In dit deel van het gebouw zijn ook het restaurant en een groot auditorium gevestigd. De kerkzaal is in oude luister hersteld. Deze ruimte wordt, net als vroeger, gebruikt bij ontvangsten. Op de hoeken aan beide kanten ziet u de regenten- en de regentessenkamer. De regentessenkamer ziet er uit als dat u zich waant in 1930. U kunt hier ervaren hoe het er uitzag in de tijd dat de regentessen de scepter zwaaiden over het tehuis. De regentenkamer op de andere hoek is een hedendaagse Vriendenlounge. In de Amstelvleugel zijn twee permanente expositiezalen ingericht. Eén van deze zalen heeft de relaties tussen Nederland en Rusland als onderwerp en de andere zaal gaat het over de geschiedenis van de zorg in Amsterdam en in het bijzonder de ouderenzorg in Amstelhof.
Het interieur van het museum is sober, strak en hedendaags. Met hier en daar 'gouden eieren': bijzondere elementen die de sfeer bepalen. Het ontwerp bestaat uit een soort museale inbouwpakketjes, die in het gebouw geplaatst werden. In de verdikte wanden, strak, licht, soms met kijkgaten, zitten de constructies en installaties die nodig zijn in het museum. Maar in de wanden ziet u op sommige plekken ook zitelementen, vitrines en de bewegwijzering. Door de consequente doorvoering van deze structuur is een heel duidelijk beeld ontstaan, eenvoudig en sober.

De binnentuin heeft in het verleden diverse functies gehad. Zo was dit langdurig een bleekveld voor de was. Een museumtuin heeft uiteraard een heel andere functie. De ontwerper heeft zich laten inspireren door de ruimte zelf. Veel van wat er was is er eruit gehaald, maar de grote kastanjebomen van meer dan 200 jaar oud, zijn blijven staan. Ze vormen nu het pronkstuk van de tuin. In de lente komen er bloembollen. Daarnaast ziet u hier veel gras. Om het gazon ligt een natuurstenen rand die u als bank kunt gebruiken. Dwars door het veld loopt het pad, van de Ossenpoort naar de entreefoyer.

Het panorama van Amsterdam in de Hermitage Amsterdam

Panorama Amsterdam
Vanaf augustus 2017 heeft de Hermitage er een attractie bij: Panorama Amsterdam. City Time Lapse.
In deze surroundshow beleeft u het ontstaan en de groei van Amsterdam aan de rivier de Amstel, van de vroege middeleeuwen tot nu. Dit gebeurt vanuit het punt waar het gebouw van de Hermitage nu staat. De rijke geschiedenis van Amsterdam wordt op een bijzondere manier in beeld gebracht. De nieuwste projectietechnieken tonen het ontstaan van de stad vanuit het oogpunt van de Hermitage. Zo komen Amsterdam, de hoogtijdagen van de Gouden Eeuw en de groten der aarde die hier langs kwamen en schilders die geïnspireerd werden door de Amstel. Amsterdam is gebouwd in een moeras, op duizenden palen. Tijdens de hoogtijdagen van de Gouden Eeuw was er de aanleg van de grachtengordel, de handel, het leven in de stad. Groten der aarde die langs kwamen waren o.a. Peter de Grote, Napoleon, Churchill, the Beatles, Nelson Mandela en schilders als Jacob van Ruisdael, Rembrandt en Piet Mondriaan deden inspiratie op langs de Amstel. De Amstel is ook een podium voor hoog bezoek en feest, zoals de huldiging van het Nederlands voetbalelftal in 1988, de jaarlijkse Canal Parade en de viering van Koningsdag en het Bevrijdingsconcert.
Het gebouw van de Hermitage en hun bewoners en bezoekers hebben het sinds 1683 allemaal gezien.
U hoeft voor Panorama Amsterdam. City Time Lapse geen extra ticket te kopen. U kunt met uw, voor de tentoonstelling aangekochte, ticket het Panorama Amsterdam City bewonderen.

 

 

Lucas Cranach I, Madonna met kind onder een appelboom, 1525– 30. Olieverf op doek (overgezet van paneel) © State Hermitage Museum, St Petersburg


Informatie over de tentoonstelling De schatkamer! Meesterwerken uit de Hermitage - 2 februari 2019 t/m 25 augustus 2019
De Hermitage Amsterdam is omgetoverd tot een ware schatkamer. Met ruim 200 meesterwerken uit diverse stromingen en culturen, afkomstig uit de vroegste prehistorie tot en met de 21e eeuw. Een reis door 25.000 jaar kunstgeschiedenis.
Naast topstukken van grote namen – zoals Da Vinci, Bernini, Matisse, Rembrandt, Tintoretto, Velázquez en Van der Weyden – treft de bezoeker hier ook zeldzame archeologische vondsten die niet eerder in Nederland te zien zijn geweest. Zoals de Schat van Bambora, een prehistorische verzameling van tientallen bronzen figuurtjes uit de vijfde-zesde eeuw voor Christus. De schat werd in 1910 ontdekt in Abchazië in de zuidelijke Kaukasus, en nog steeds is de betekenis ervan niet duidelijk geworden. Zeer waarschijnlijk is dat het ging om cultusvoorwerpen, gebruikt voor rituelen of offers voor een godheid. Het is een van de vele hoogtepunten van de tentoonstelling.
De schatkamer! biedt een speciale tour door de kunstgeschiedenis.
U wordt in het eerste deel meegenomen in een prikkelende aanpak: kunst uit diverse tijden en culturen is gegroepeerd in visueel en/of inhoudelijk verrassende sets van twee. Speelse combinaties die overeenkomsten en verschillen tonen in cultuur en tijd, en de bezoeker aansporen tot een onbevangen, extra aandachtige blik.
Het tweede deel van de tentoonstelling is een lange, spannende zwerftocht langs alle afdelingen en collecties van de Hermitage St.-Petersburg.
De tentoonstelling vormt een veelomvattend, caleidoscopisch overzicht van hoogtepunten uit de vele collecties van de Staatsmuseum de Hermitage. De bezoeker maakt in Amsterdam een verrassende kunstreis door de tijd en over de grenzen; van Nederland tot keizerlijk China en van Noord-Siberië tot het oude Egypte.
Door de samenwerking met de Hermitage in St.-Petersburg, met een collectie van ruim 3 miljoen objecten een van de weinige encyclopedische musea in de wereld, kan de Hermitage Amsterdam deze geografisch en kunsthistorisch brede tentoonstelling in Nederland presenteren.
Deze tentoonstelling is vanaf 2 februari tot en met 25 augustus 2019 te zien in de Hermitage Amsterdam.

Poster van de tentoonstelling Classic Beauties

Informatie over de tentoonstelling Classic Beauties. Kunstenaars, Italië en de schoonheidsidealen van de 18de eeuw. - 16 juni 2018 t/m 13 januari 2019
Op 16 juni 2018 ging de tentoonstelling Classic Beauties, kunstenaars, Italië en het schoonheidsideaal van de 18e eeuw open voor het publiek.
Heel Europa kijkt halverwege de 18e eeuw met grote opwinding naar de opgravingen in Italië. De schoonheid van de kunstschatten die bovenkomen, slaat in als een bom en vormt de inspiratiebron voor kunstenaars. Zij herontdekken en perfectioneren de lichamelijke schoonheid van de klassieken. Zo blazen ze hun goddelijke beelden bijna letterlijk leven in en geven zij een ontroerende bezieling.
De nieuwe, sensuele stijl lokt een rage uit onder jonge aristocratische Europeanen. Velen ondernemen een reis naar Italië met als hoogtepunt de betoverende stad Rome. Tijdens deze 'Grand Tour' ontmoeten zij de grote kunstenaars van het moment: Mengs, Kauffmann en de jetset-kunstenaar van zijn tijd, Canova.
Deze tentoonstelling toont u twee perspectieven: die van de onderzoekende, ambiteuze kunstenaar en die van de welgestelde reiziger. Aanschouw de kunstschatten door hun ogen en onderga de onthullende schoonheid van de hoogtijdagen van het neoclassisisme.

 

 

Poster tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage

Informatie over de tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage, oogappels van de tsaren - 7 oktober 2017 t/m 27 mei 2018
De Hermitage Amsterdam wijdde voor het eerst in zijn bestaan een tentoonstelling aan één van de hoogtepunten uit de collectie van de Hermitage in St.-Petersburg: de Hollandse Meesters. Deze tentoonstelling Hollandse Meesters uit de Hermitage, oogappels van de tsaren werd vanaf 7 oktober 2017 t/m 27 mei 2018 aan de Amstel in de Keizersvleugel van de Hermitage Amsterdam gehouden.
U zag in de tentoonstelling drieënzestig werken van vijftig schilders. De tentoonstelling straalt een representatieve keuze, vrijwel geheel uit de vaste opstelling in St.-Petersburg, uit. Bijna alle grote meesters zijn vertegenwoordigd. De collectie van de Hermitage telt meer dan 1.500 schilderijen en is daarmee de grootste verzameling Hollandse schilderkunst buiten Nederland. Er is geen collectie ter wereld met evenveel schilderijen van Rembrandt. De tentoonstelling is gerangschikt vanuit de schilderkunst zelf. Dat betekent soms indeling naar stroming, soms groepering naar thema, steeds in passende ensembles. Veel werken zijn voor hun komst naar de Hermitage Amsterdam gerestaureerd of schoongemaakt. Een aantal werken kreeg een nieuwe lijst.

Openingstijden
De Hermitage is dagelijks geopend van 10.00–17.00 uur. De kassa sluit om 16.30 uur.

Entree voor de tentoonstelling De Schatkamer
Volwassenen betalen € 18,-- per persoon.
Kinderen t/m 11 jaar zijn gratis.

Museumkaarthouders betalen voor deze tentoonstelling een toeslag van € 2,50 per persoon.
De entreeprijs is inclusief een gratis audiotour.

Adres
Amstel 51
Amsterdam
Telefoon: 020 - 530 87 55
E-mail:
Website:
Klik hier om naar de website van de Hermitage Amsterdam te gaan


Voor meer foto's van de Hermitage in Amsterdam, zie: foto’s Hermitage.




 

Volg JTravel op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest.

 

Deel dit artikel: